بررسی تاثیر تمرینات ثباتی روی شاخص های تعادلی و محدوده ثباتی در مردان مبتلا به کمردرد مکانیکی غیراختصاصی مزمن

پیام:
چکیده:
هدف
بررسی تاثیر آموزش و اجرای تمرینات ثباتی فشرده و تحت نظر روی شاخص های تعادلی و محدوده ثباتی در مردان مبتلا به کمردرد مکانیکی غیراختصاصی مزمن.
روش بررسی
20 بیمار مرد مبتلا به کمردرد مکانیکی غیراختصاصی مزمن به روش غیر احتمالی ساده در این تحقیق به صورت تک گروهی قبل و بعد از مداخله شرکت داشتند. شاخص های کنترل پاسچرال شامل شاخص تعادلی کلی (OSI)، قدامی- خلفی (APSI)و طرفی(MLSI) و زمان و درصد انجام محدوده ثباتی پویا با استفاده از سیستم تعادلی بایودکس در آنها قبل و بعد از آموزش و اجرای تمرینات ثباتی ثبت گردید. به منظور تجزیه تحلیل اطلاعات و بررسی تاثیر آموزش و اجرای تمرینات ثباتی بصورت قبل و بعد از آزمایش،از آزمون paired t test استفاده شد.
یافته ها
نتایج این تحقیق نشان داد که آموزش و اجرای تمرینات ثباتی فشرده و تحت نظر باعث تغییر معنی دار تمامی شاخص ها به جز OSIو APSI با چشم باز در وضعیت ایستاده روی دو پا می شوند. از طرفی در وضعیت ایستاده روی یک پا نیز تنها شاخص های OSIو APSI با چشم باز معنی دار شدند.(p< 0/05) زمان انجام محدوده ثباتی پویا و درصد عملکرد فرد نسبت به حالت مطلوب قبل و بعد از درمان هم اختلاف معنی داری را نشان دادند.(p< 0/001)
نتیجه گیری
آموزش و انجام تمرینات ثباتی فشرده و تحت نظر به مدت ده جلسه می تواند روی شاخص های کنترل پوسچرال و نیز نحوه انجام محدوده ثباتی پویا در مردان مبتلا به کمردرد مکانیکی غیراختصاصی مزمن تاثیر مطلوبی داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1235724 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!