ارتباط خون گیری مکرر و آنمی در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امام و آیت الله طالقانی ارومیه در سال 1391

پیام:
چکیده:
مقدمه
آنمی یکی از مشکلات شایع در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه است که علل مختلفی دارد. از جمله علل آن می توان به خون گیری های مکرر برای انجام آزمون های مختلف آزمایشگاهی اشاره کرد که هنوز به درستی شناخته نشده است. از علل دیگر آن التهاب، بیماری های مزمن، خونریزی از دستگاه گوارش... می باشد. ما در این مطالعه به بررسی تاثیر خونگیری های مکرر بر میزان هموگلوبین بیماران بستری در ICU بیمارستان امام ارومیه پرداختیم.
روش کار
در این مطالعه که به صورت گذشته نگر انجام شده است پرونده 841 بیمار که در طی بازه زمانی یک ساله (1390) در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های امام خمینی و طالقانی بستری شده اند مورد بررسی قرار گرفته است که 641 بیمار به دلیل نداشتن معیارهای ورود از مطالعه حذف گردیدند و 200 بیمار وارد مطالعه شدند. اطلاعات جمع آوری شده از پرونده ها شامل سن، جنس، بیماری زمینه ای، هموگلوبین روز اول بستری، هموگلوبین روز هفتم بستری و میانگین حجم خون گیری در هفت روز بستری و میانگین تعداد خون گیری در هفت روز بستری می باشد.
نتایج
تمامی 200 نفری که وارد مطالعه شدند پس از هفت روز بستری در ICU دچار کاهش میزان هموگلوبین شده بودند به این ترتیب که میانگین هموگلوبین روز اول بستری بیماران gr/dl53/4 ± 85/12 و میانگین هموگلوبین روز هفتم بستری بیماران gr/dl 60/4 ± 18/11 بوده است. در این مطالعه ارتباط معناداری بین سن و میزان کاهش هموگلوبین پس از هفت روز یافت نشد. از نظر جنسیت نیز تفاوتی میان دو جنس از نظر میزان کاهش هموگلوبین وجود نداشت به طوری که میزان کاهش هموگلوبین در مردان پس از 7 روز gr/dl 7/1 و در زنان gr/dl 6/1 بود. همچنین بیماری زمینه ای بیماران ارتباط معناداری با میزان کاهش هموگلوبین نداشت. این مطالعه نشان داد که خونگیری های مکرر از بیماران منجر به آنمی می شود به طوری که هرچه میزان خونگیری روزانه (حجم خونگیری روزانه و تعداد خونگیری روزانه) از بیماران بیشتر می شود میزان کاهش هموگلوبین نیز بیشتر می گردد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به تاثیر خونگیری های مکرر (حجم خونگیری در روز و تعداد خونگیری در روز) بر کاهش میزان هموگلوبین در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه و تاثیر منفی آنمی بر پیش آگهی بیماری منطقی است تا با ارائه راهکارهای عملی از خونگیری های مکرر و غیر ضروری جلوگیری شود تا با این روش از میزان افت هموگلوبین در بیماران بستری شده کاسته شود
زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p1236091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!