شیوع و علل بروز تب در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه و ارتباط آنها با مشخصات دموگرافیک

چکیده:
هدف
هدف از این مطالعه تعیین مشخصات دموگرافیک در بیماران بستری در آی سی یو و ارتباط آن با شیوع وعلل بروز تب در ایشان بود.
زمینه
بروز تب به عنوان یک مشکل شایع مطرح است. حدود 70 درصد بیماران بستری در بخش آی سی یو دچار تب می شوند که می تواندمنجر به افزایش میزان مرگ ومیر در آنان گردد.
روش کار
این مطالعه، از نوع توصیفی-تحلیلی بود. جامعه پژوهش شامل 110 بیمار بستری در بخشهایآی سی یو بیمارستانهایآموزشی شهر سنندج بودند کهدربدو ورودبه آی سی یو تب نداشتند و24 ساعت بعددرجه حرارت بالاتر از 3/38 درجه سلسیوس داشتند. از میان ایشان، کلیه بیماران تب دار در فاصله زمانی اسفند ماه سال 86 تا مردادماه1387به عنوان نمونهپژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده هاپرسشنامه ای استاندارد بود، که پس از تکمیل آنها توسط پرسشگر کدبندی شدو سپس داده ها با استفاده از روش های آماری SPSS، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که علل عفونی بروز تب در 02/38 درصد نمونه های مورد پژوهش، عفونت ناشی از کاتتر و در 5/34 درصد نیز پنومونی ناشی از ونتیلاتور و در 5/14 درصد، مشکلات ایجاد شده به دلیل عوارض ناشی از عفونت زخم ها بود. همچنین، نتایج حاصل از این بررسی در مورد علل غیر عفونی بروز تب نشان داد که 1/29 درصد از آنها، ناشی از پنومونی آسپیراسیون بود. آزمون آماری کای دو رابطه معنی دار آماری بین سن (01/0)، مدت اقامت در بیمارستان (05/0) و میزان نمره هوشیاری بیمار بر مبنای مقیاس گلاسگو (01/0) رابابروز تب نشان داد.
نتیجه گیری
بروز تب در بخش آی سی یو یکی از عوارض نسبتا شایع دربیماران بستری می باشد. فراوانی این عارضه در این بررسی شبیه و حتی پایین تر از فراوانی گزارش شده مطالعاتی است که در سایر مناطق انجام شده و نشاندهنده آن است که علیرغم کم تر بودن امکانات درمانی در منطقه مورد مطالعه، استانداردهای کنترل عفونت و اصول مراقبت از بیمار به خوبی رعایت می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1236718 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!