بررسی سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده در خصوص فعالیت بدنی دانشجویان دانشگاه پیام نور نایین در سال 1391

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از پیامدهای صنعتی شدن زندگی، کاهش فعالیت بدنی در بین افراد است که یکی از مهمترین مشکلات جامعه امروزی می باشد؛ لذا در این پژوهش،آگاهی و سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده شامل نگرش، قصد رفتاری، هنجارهای انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده در خصوص فعالیت بدنی دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور نائین در سال 1391 بررسی شده است.
روش ها
در این مطالعه مقطعی 130 نفر از دانشجویان دختر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه با روایی و پایایی قابل قبول، شامل سه بخش اطلاعات جمعیتی، آگاهی و سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده، استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار 18 SPSS و آزمون های آماری مرتبط انجام شد.
یافته ها
در این مطالعه130 دختر با میانگین سنی8/2±22 شرکت کرده بودند. میانگین نمرات آگاهی، نگرش، قصد، هنجارهای انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده به ترتیب 6/14±74، 2/14± 1/81، 3/25± 3/52، 9/23±3/60 و3/ 13±1/48 بود. ارتباط معناداری بین قصد انجام فعالیت بدنی با آگاهی (011/0=P)، نگرش (000/0=P)، هنجارهای انتزاعی (000/0=P) و کنترل رفتاری درک شده (019/0=P) وجود داشت.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که قصد انجام فعالیت بدنی با سازه های نگرش و هنجارهای انتزاعی ارتباط معناداری دارد بنابراین می توان با برگزاری جلسات آموزشی مبتنی بر تغییر نگرش مثل جلسات بحث گروهی و همچنین برگزاری جلسات آموزشی برای افراد تاثیرگذار بر فرد مثل خانواده، دوستان، همکلاسی ها و. .ارتقا فعالیت بدنی در بین دانشجویان دختر باشیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
1014 تا 1021
لینک کوتاه:
magiran.com/p1237753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!