بررسی اپیدمیولوژی لیشمانیوز جلدی در شهرستان اندیمشک 1389-1384

پیام:
چکیده:
مقدمه

نظر به همجواری استان خوزستان با کانونهای اندمیک لیشمانیوز جلدی نظیر بوشهر، ایلام و اصفهان و نیز بروز کانونهای جدید بیماری سالک در این استان همچون شهرستان اندیمشک، مطالعه حاضر با هدف بررسی برخی جنبه های اپیدمیولوژیک این بیماری و نمایان ساختن اهمیت کنترل آن در شهرستان اندیمشک انجام گرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی، توصیفی و تحلیلی، اطلاعات اپیدمیولوژیک شامل سن، جنس، محل زندگی، شغل، تعداد و محل زخم و سابقه اسکان یا مسافرت از 605 بیمار مبتلا به سالک که در سالهای 1384 لغایت 1389 تحت پیگیری و درمان قرار گرفته بودند،ثبت و توسط نرم افزارSPSS15 آنالیز گردید.
یافته های پژوهش: بیشترین درصد مبتلایان مربوط به لیشمانیوز جلدی نوع شهری(2/61 %) بود. آزمون کای دو اختلاف معنی داری را بین مبتلایان به سالک نوع شهری در مقایسه با نوع روستایی (1/38 %) نشان داد. درصد ابتلا به سالک در مردان بیشتر از زنان بود و آزمون آماری اختلاف معنی داری را بین مردان مبتلا در مقایسه با زنان نشان داد. بیشترین درصد مبتلایان در گروه سنی 24- 15 سال (6/41 %)و کمترین درصد در گروه سنی کمتر از یک سال (6/1 %) و در بین مشاغل، بیشترین درصد مبتلایان را نظامیان (2/31 %)و کمترین درصد(2/4 %)را سایر مشاغل (مشاغل آزاد) به خود اختصاص داده بودند. بیشترین شیوع فصلی نیز مربوط به پائیز (44%) بوده است.3/25 % از بیماران سابقه اسکان یا مسافرت به نواحی اندمیک را داشته و 7/71% آنان دارای سابقه فوق الذکر نبودند.

بحث و نتیجه گیری

روند افزایشی لیشمانیوز جلدی شهری در سالهای اخیر در شهرستان اندیمشک بویژه در بین پرسنل نظامی می تواند زنگ خطری برای انتقال بیماری در نتیجه جابجایی یگانهای نظامی به مناطق دارای قابلیت انتقال باشد. لذا یافتن علل آلودگی بیشتر در این گروه شغلی و نیز اقدامات کنترلی مناسب امری لازم به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1239787 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!