مقایسه روش های گوناگون ارزیابی ژنومیک در صفاتی با معماری ژنتیکی متفاوت

پیام:
چکیده:
هدف از انجام تحقیق حاضر،مقایسه روش های گوناگون آماری در پیش بینی ارزش های اصلاحی ژنومیک برای صفاتی با معماری ژنتیکی متفاوت از نظر توزیع تاثیرات ژنی و نیز تعداد متفاوت جایگاه های صفت کمی (QTLs) با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری است. بدین منظور، ژنومی حاوی 500 نشانگر تک نوکلئوتیدی دوآللی (SNP) روی کروموزومی به طول 100 سانتی مورگان شبیه سازی، و توزیع های متفاوت تاثیرات ژنی (یکنواخت، نرمال، و گاما) و نیز سه تعداد QTL (50، 100 و 200) به صورت فرضیه های شبیه سازی صفت روی آن درنظر گرفته شد. بدین ترتیب نه صفت با معماری ژنتیکی متفاوت ایجاد شد. به منظور پیش بینی ارزش های اصلاحی افراد موجود در جمعیت های مرجع و تایید، از شش روش بهترین پیش بینی نااریب خطی ژنومیک[1] (GBLUP)، رگرسیون ریدج[2] (RRBLUP)، بیز A (BayesA)، بیز B (BayesB)، بیز Cπ (BayesCπ)، و بیز L (BayesL) استفاده گردید. با افزایش فاصله بین نسل مرجع و نسل تایید ناشی از برهم خوردن فاز لینکاژ، صحت ارزش های اصلاحی ژنومیک در تمام روش ها کاهش معنی داری نشان داد (05/0P<). همچنین زمانی که توزیع تاثیر ژنی گاما بود روش های بیزی در مقایسه با روش GBLUP و RRBLUP برتری آشکاری نشان دادند. هنگامی که توزیع تاثیرات ژنی نرمال بود، بیشترین صحت ارزش های اصلاحی به دست آمد. با افزایش تعداد QTL ها به سمت 200، صحت ارزش های اصلاحی ژنومیک کاهش یافت. نتایج این تحقیق نشان داد که در مجموع روش های بیزی و GBLUP از نظر صحت ارزش های اصلاحی پیش بینی شده در مقایسه با روش RRBLUP عملکرد بهتری دارند. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد هنگامی که معماری صفات بررسی شده از مدل تعداد زیاد جایگاه ژنی پیروی نکند، معمولا روش های بیزی بر روش های GBLUP و RRBLUP ارجحیت دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1241383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!