بررسی ارتباط بین شاخص های تن سنجی و تغییرات همودینامیک پس از لارنگوسکوپی و لوله گذاری داخل تراشه

پیام:
چکیده:
مقدمه
لارنگوسکوپی و لوله گذاری داخل نای از جمله پروسیجرهای خطرناکی هستند که در صورتی که وضعیت بیمار و ویژگی های فردی که منجر به لوله گذاری مشکل می گردنند در نظر گرفته نشوند می تواند عواقب جدی و خطرناکی را برای بیماربه همراه داشته باشند. درارتباط با پیش بینی لوله گذاری مشکل تا کنون نظرات مختلفی اعمال شده که کاربردی ترین آنها معیار کورماک لهان می باشد که در اکثر مراکز درمانی مورد استفاهد قرار می گیرد ولی تاثیر شاخص های تن سنجی در لوله گذاری مشکل و پیش بینی انی عوالم تا کنون مورد مطالعه قرار نگرفته است، لذا مطالعه حاضربا هدف تعیین ارتباط بین شاخص های تن سنجی و تغییرات همودینامیک پس از لارنگوسکوپی و لوله گذاری داخل تراشه به انجام رسید.
مواد و روش ها
این مطالعه یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که در سال 1391 در مرکز آموزشی درمانی آیه الله کاشانی اصفهان به انجام رسید. در این مطالعه بعد از اخذ رضایتنامه آگاهانه کتبی از بیماران، 130 بیمار دارای معیارهای ورود، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. داده های ثبت شده شامل سن، وزن، قد، قطر دور گردن، نسبت کمر به باسن و شاخص توده بدنی بودند. دشواری یا آسانی لوله گذاری هنگامی که بیمار کاملا بیهوش بود ارزیابی شد. داده های مطالعه بعد از جمع آوری وارد رایانه شده و بوسیله نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها و
نتایج
به منظور بررسی نقش پیش گویی کنندگی شاخص های چاقی در لوله گذاری مشکل و تغییرات قلبی عروقی پس از انتوباسیون از آزمون ROC استفاده گردید که بر حسب این آزمون، بهترین نقطه برش برای BMI، مقدار 56.26 بوده و بر حسب این نقطه برش، BMI دارای حساسیت 100%، ویژگی 84.38، ارزش اخباری مثبت 8.10 و ارزش اخباری منفی 100% بود.
برابر نتایج بدست آمده، بهترین نقطه برش برای شاخص دور گردن مقدار 38 بود که بر مبنای آن، درصد حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی به ترتیب 7.85، 2.40،2.28 و 1.91 بود.
نتیجه گیری
طبق یافته های این مطالعه می توان از شاخص های تن سنجی نماینده ی چاقی جهت پیش بینی تغییرات قلبی و عروقی پس از لارنگوسکوپی و اینتوباسیون و نیز عوارض آن ها استفاده کرد.همچنین می توان از نقاط برش به دست آمده نتیجه گرفت که مقادیر بالاتر از نقاط برش با ریسک بالاتری از عوارض قلبی و عروقی پس از لارنگوسکوپی و اینتوباسیون همراه هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
2182 تا 2192
لینک کوتاه:
magiran.com/p1241572 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!