آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر بجنورد در مورد بهداشت دوران قاعدگی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مهمترین دوره های زندگی، دوره نوجوانی و بلوغ می باشد. نوجوانی به عنوان دهه دوم زندگی، با تغییرات شدید جسمی، جنسی و روانی - اجتماعی همراه است. عدم شناخت نوجوان در رابطه با مسائل این دوره میتواند پایه گذار بسیاری از مشکلات جسمی و اختلالات رفتاری گردد. این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر بجنورد درمورد بهداشت قاعدگی انجام گرفت.
مواد وروش کار
این مطالعه مقطعی بر روی 450 دانش آموز دختر مقطع دبیرستان باروش نمونه گیری چند مرحله ای در سال 1392 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که اعتبارآن از طریق مشورت با اساتید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد. داده ها پس ازجمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS18 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین سنی و سن شروع قاعدگی بترتیب 2/1±98/14 و 09/1±36/11 بود. 346 نفر (9/77%)، 88 نفر (8/19%) و 10 نفر (3/2%) بترتیب آگاهی ضعیف، متوسط و خوبی داشتند. در خصوص عملکرد، 184 نفر (4/41%)، 232 نفر (3/52%) و 28 نفر (3/6%) بترتیب از سطح عملکرد ضعیف، متوسط و خوبی برخوردار بودند. میانگین عملکرد در سطوح تحصیلی و شغل والدین تفاوت معنی داری داشت و میانگین آگاهی در سطوح تحصیلی والدین تفاوت معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به پایین بودن بیش از حد سطح آگاهی و عملکرد، لزوم ارائه دستورات بهداشتی قبل و بعد از دوران بلوغ و نیز تصحیح باورهای غلط در مادران و دختران، طراحی برنامه آموزش منظم و پیوسته در این زمینه برای مسئولین مرتبط، مادران و دختران را میتوان یکی ازمهمترین اولویت های بهداشتی برشمرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
989
لینک کوتاه:
magiran.com/p1242380 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!