بررسی مراحل تغییر رژیم غذایی و نگرش به تغذیه در دانشجویان دانشکده ی پرستاری-مامایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در سال 1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تغذیه نامناسب دانشجویان را در معرض خطر اضافه وزن یا چاقی قرار می دهد. با توجه به این که الگوی مراحل تغییر یک مدل جامع شناخته شده در زمینه رعایت رژیم غذایی است.لذا این مطالعه با هدف بررسی مراحل تغییر رژیم غذایی و نگرش به تغذیه در دانشجویان دانشکده ی پرستاری-مامایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در سال 1391انجام شد.
مواد و روش کار
این مطالعه تحلیلی مقطعی بر روی 300 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری ومامایی سالهای اول تا چهارم شهر بجنورد انجام گردید. رفتارهای تغذیه ای دانشجویان با استفاده از پرسشنامه مدل مراحل تغییر در 6 حیطه همچنین با استفاده از مصاحبه توسط مصاحبه کنندگان آموزش دیده مورد ارزیابی قرارگرفت. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS19انجام شد.
یافته ها
داده ها نشان می دهد 27% دانشجویان در مرحله پیش اندیشی، 42% در مرحله فعال (اندیشیدن، مرحله تصمیم گیری، مرحله عمل، مرحله حفظ ونگهداری) و 17% در مرحله بازگشت قرار داشتند. بین جنس(045/0P=)، وضعیت تاهل(0.001P<)، شاخص توده بدنی(0.001P<)، رشته تحصیلی(033/0=P)و مراحل تغییر ارتباط معنا دار وجود دارد.از لحاظ نگرش به تغذیه ازمیانگین نمره (43/17/3)کسب شده است.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان می دهد وضعیت دانشجویان دانشکده پرستاری ومامایی بجنورد از نظر مراحل تغییر رفتار تغذیه ای مطلوب ونگرش به تغذیه درآنها مثبت می باشد. توجه به مشخصات دموگرافیک وسایر عواملی که موجب پیشرفت به مراحل تغییربالاتر و نگهداری می شونددر برنامه ریزی برای تصحیح الگوی رژیم غذایی وحفظ آن می تواند موثر باشد
زبان:
فارسی
در صفحه:
1049
لینک کوتاه:
magiran.com/p1242410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!