به کارگیری دیدگاه های اجتماعی در آثار سلطان محمد نگارگر با استفاده از اصول و قواعد هنر اسلامی

پیام:
چکیده:

در دوران صفویه، سلطان محمد تبریزی ضمن حفظ اصول و قواعد هنر اسلامی و به کارگیری فضای ماورایی به نمایش ارزش هایی در آثارش می پردازد که در گذشته نگارگری این مرزوبوم مطرح نبوده است. او به رویدادهای اجتماعی زمانه خود در حیطه فضایی خیال پردازانه (واقع گریز) و از طریق تصرف در شکل و رنگ، دوری جستن از خلا و بهره گیری از ریزه کاری های تزیینی، به خصوص با انتخاب گزینه استحاله، توجهی خاص می ورزد. هدف این مقاله بررسی جنبه های «درون گرا» یا اکسپرسیو (بیانگر) در فضایی ظاهرا «واقع گریز» است و به توصیف و تحلیل تصاویری می پردازد که سلطان محمد نگارگر در گوشه و کنار اثرش به کار می گیرد و چهره مسخ گونه و متحجرشده انسان را به صورت «پنهانی» در زیر چتر فضایی ظاهرا (رویایی) به نمایش می گذارد. صورت هایی که درکنار شخصیت های ماورایی به دور از عجایب نگاری وی قرار می گیرد گویای جنبه های اجتمایی و اعتراضی است و از درآمیختن این دو جهان (زمینی و آسمانی) در فضایی واحد و رسیدن به مضمونی ژرف تر از عنوان از پیش تعیین شده حاصل می شود. در این تحقیق، به سوالاتی پاسخ داده می شود که همچنان بی جواب مانده اند، مانند اینکه آیا شرایط زمانه و استبداد حاکم بر مردم باعث ترسیم چنین فضای هوشمندانه می شود یا این گونه نقوش صرفا حرکتی تزیینی قلمداد می شوند؟
در فضای تصویری سلطان محمد، اندام و چهره نگاری به سه قسمت (حالت) تقسیم می شود:1 ترسیم صورت های ماورایی و ملکوتی که از عالم مثال یا به عبارتی دیگر عالم صور معلقه وام می گیرد.
2 درآمیختن پیکره حیوانی با سیمای انسانی یا بالعکس، مانند ترسیم مرکب پیامبر اسلام (براق) یا شیاطین و دیوها که به نمایش عجایب المخلوقات یا اسطوره نگاری وی می انجامد.
3 تجسم رخساری که بیا نگر حالات درونی انسان ها یا به عبارتی دیگر حالات روحی روانی مردم زمانه اش است.
روش تحقیق در این مقاله توصیف تحلیلی است و به شیوه کتابخانه ای به انجام رسیده است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1242603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!