بررسی ارزش تشخیصی PCR در تشخیص عفونت استرپتوکوک گروه B در نوزادان مبتلا به سپسیس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گروه ب استرپتوکوک علت اصلی عفونت نوزادی در کشورهای پیشرفته است. در ایران میزان بروز آن به طور دقیق مشخص نیست. این مطالعه با هدف تعیین ارزش تشخیصیPCR در تشخیص عفونت استرپتوکوک گروه B در نوزادان مبتلا به سپسیس انجام شد.
مواد و روش کار
در این مطالعه تمامی شیرخواران کوچکتر از سه ماه مبتلا به سپسیس بستری در NICU و اورژانس کودکان بیمارستان قائم (عج) به مدت یک سال وارد مطالعه شدند که تعداد آنان 100 نفر بود. پس از اخذ رضایت کتبی از والدین این شیرخواران، سه نمونه خون این بیماران در ظروف درب دار استریل، دو نمونه جهت کشت در محیط معمولی و ارتقایافته و دیگری جهت انجام روش مولکولی PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز) به آزمایشگاه منتقل گردید. آنالیز داده ها با SPSS نسخه13 و با کمک آمار توصیفی-تحلیلی (کای دو-همبستگی) انجام شد.
یافته ها
روش مولکولی PCR برای شناسایی استرپتوکوک گروه ب در 3 درصد شیرخواران مثبت بود. در محیط های کشت، در 5 درصد از کشت معمولی (2مورد کلبسیلا، 1 مورد انتروباکتر و 2 مورد ایکولای) و 6 درصد در محیط کشت ارتقا یافته (2 مورد کلبسیلا، 1مورد انتروباکتر، 2 مورد ایکولای و 1 مورد استرپتوکوک آلفاهمولیتیک) میکروبهای دیگری رشد نموده و در هیچ کدام از این محیط ها استرپتوکوک گروه ب رشد نکرد. 64 درصد ازمادران نوزادان مبتلا به سپسیس قبل از زایمان آنتی بیوتیک دریافت کرده بودند.
نتیجه گیری
با توجه به میزان بالای مصرف آنتی بیوتیک در مادران قبل از زایمان، جهت شناسایی استرپتوکوک گروه ب بایستی ضمن تقویت و ارتقای محیط های کشت، از روش های حساس تر نظیر PCR استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
677 تا 684
لینک کوتاه:
magiran.com/p1243258 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!