اندازه گیری میزان شدت پرتو فرابنفش نوع A کی هانی در شهر بجنورد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مهمترین منبع طبیعی تولید اشعه ماوراء بنفش، خورشید است و مواجهه با اشعه ماوراء بنفش باعث بروز اثرات مضر بر روی افراد می شود. بنابراین این مطالعه با هدف اندازه گیری میزان شدت پرتو فرابنفش نوع A در شهر بجنورد در سال های 92-1391 انجام گرفت.
مواد و روش کار
در این مطالعه توصیفی – مقطعی، میزان شدت پرتو فرابنفش نوع A با استفاده از دستگاه رادیومتر Hagner در شهر بجنورد در مدت یک سال اندازه گیری شد. اندازه گیری ها در هر ماه، در سه زمان صبح، ظهر و عصر، در پنج موقعیت جغرافیایی، در دو ارتفاع دست و چشم و در سه وضعیت آب و هوایی آفتابی، نیمه ابری و ابری انجام گرفت.داده ها توسط نرم افزار SPSS16 و با استفاده از آزمون های آماری T-Test و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین شدت پرتو فرابنفش در فصل تابستان بالاتر از حد استاندارد (10 وات بر متر مربع) می باشد. حداکثر شدت پرتو فرابنفش نوع A در ماه مرداد با میانگین ماهانه 12 وات بر متر مربع و حداقل تابش در اسفندماه با میانگین ماهانه 2 وات بر متر مربع مشاهده شد. همچنین نتایج مطالعه نشان داد که اختلاف معناداری بین پرتو فرابنفش در فصل ها، ماه ها، زمان ها و وضعیت های مختلف آب و هوایی وجود دارد (000/0 Pvalue=) و اختلاف معناداری بین پرتو فرابنفش در موقعیت های مختلف (987/0 Pvalue=) و ارتفاع های مختلف (480/0 Pvalue=) وجود ندارد.
نتیجه گیری
با توجه به شایع بودن سرطان پوست در استان و افزایش میزان بروز آن در سال های اخیر پیشنهاد می شود کارگرانی که در فضای باز به ویژه در فصل تابستان کار می کنند حتی الامکان ساعات توقف در آفتاب را کاهش داده و از وسایل حفاظت فردی مناسب استفاده کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
733 تا 739
لینک کوتاه:
magiran.com/p1243274 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!