تعیین عوامل موثر برپیش آگهی بقای بدون بیماری بیماران سرطان پستان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان پس از سرطان ریه می باشد. میزان بقا شاخص مهمی جهت ارزیابی تاثیرات روش های درمانی و تشخیصی در سرطان پستان می باشد. هدف از این مطالعه بررسی عوامل موثر بر بقای بیماران سرطان پستان می باشد.
مواد و روش کار
این پژوهش از نوع مطالعات همگروهی تاریخی است. طی سال های 1385 تا 1388 تعداد345 زن مبتلا به سرطان پستان برای درمان به بیمارستان شهید فیاض بخش تهران مراجعه نمودندکه نمونه مطالعه را تشکیل می دهند. بیماران تا اردیبهشت ماه سال 1391 مورد پیگیری قرار گرفته و آخرین وضعیت آنان از لحاظ مرگ یا متاستاز ثبت گردید. برای تحلیل داده ها از مدلکاکس استفاده گردید.اجرای مدل وتحلیل داده ها در نرم افزارR انجام شد.
یافته ها
در این مطالعه میانگین سن بیماران 9/49 سال با انحراف معیار 01/11 بود. میانه زمان بقا برابر 3/43 ماه بدست آمد. دو متغیر تعداد گره های لنفاوی درگیر بین سه تا ده (001/0P=) و درجه بدخیمی تومور (026/0P=) به عنوان عوامل پیش آگهی دهنده بیماری سرطان پستان شناخته شدند. متغیرهای سن، گیرنده استروژن، گیرنده پروستروژن و HER2 معنی دار نبودند. میزان خطر مرگ در بیماران با درجه بدخیمی سوم 32/1HR=(با فاصله اطمینان 95%(69/1و 03/1)) برابر بیماران با درجه بدخیمی دوم می باشد. همچنین میزان خطر مرگ در بیماران با گره های لنفاوی درگیر بین 3 تا 10، 36/2HR= برابر بیمارانی با تعداد گره های لنفاوی درگیر صفر می باشد (با فاصله اطمینان 95%(97/3 و 46/1))
نتیجه گیری
با توجه به تشخیص بیماری در مراحل پیشرفته در نتیجه مراجعه بیماران در مراحل پیشرفته بیماری، بایستی لزوم آموزش به زنان ایرانی در جهت شناسایی سرطان پستان در مراحل اولیه بیماری توسط مراکز بهداشتی با جدیت دنبال شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
821 تا 829
لینک کوتاه:
magiran.com/p1243292 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!