وضعیت کمی مقالات زئونوز ایران در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس: مطالعه علم سنجی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه میزان تولیدات علمی نمایه شده در پایگاه های اطلاعاتی معتبری نظیر وب آو ساینس از معیارهای مهم ارزیابی و رتبه بندی علمی کشورها، پژوهشگران، موسسات و دانشگاه ها در جهان است. لذا، هدف این پژوهش بررسی وضعیت مقالات زئونوز ایران در این پایگاه اطلاعاتی است.
مواد و روش کار
در این پژوهش از روش های پژوهش علم سنجی و پیمایشی استفاده شده است. تمامی مقالات حوزه زئونوز در سال های 2012- 1971 که در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس نمایه شده اند و حداقل یکی از نویسندگان آن ایرانی باشد، مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته ها
در مجموع، 3807 عنوان مقاله در حوزه زئونوز از پژوهشگران ایرانی در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس نمایه شده است. تعداد مقالات زئونوز ایران در سال های 2004 به بعد با 3246 مقاله (26/85 درصد) بوده است. 3110 عنوان از مدارک در قالب مقاله و 3774 مقاله به زبان انگلیسی بوده است. میانگین رشد سالانه تعداد مقالات در سال های مورد بررسی 94/38 درصد است. بیشترین تعداد مقالات مربوط به سال 2011 با 691 مقاله و حوزه موضوعی «بهداشت عمومی و بهداشت محیط» با 459 مقاله می باشد. مهدی محبعلی با 87 مقاله پرکارترین پژوهشگر و دانشگاه علوم پزشکی تهران با 1156 مقاله پرکارترین دانشگاه بوده است. به ترتیب، اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز و انستیتو پاستور ایران پرکارترین نویسندگان در حوزه زئونوز بوده اند.
نتیجه گیری
تعداد مقالات زئونوز ایران، همچون سایر حوزه های موضوعی ایران، در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است. بیشترین نوع منبع اطلاعاتی، به ترتیب مقاله پژوهشی و چکیده همایش بوده است. همچنین، دانشگاه های واقع در تهران بیشترین سهم را در نگارش یا همکاری در نگارش مقالات در حوزه زئونوز داشته اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
891 تا 902
لینک کوتاه:
magiran.com/p1243299 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!