بررسی تراکم چغندرقند با استفاده از سنجش از دور

پیام:
چکیده:
یکی از ارکان کشاورزی دقیق سنجش از دور می باشد. این مطالعه به منظور بررسی قابلیت تصاویر سنجنده LISS-III ماهواره های IRS-1D و IRS-P6 جهت بررسی تراکم گیاهی چغندر قند در دشت نمدان شهرستان اقلید انجام شد. تصویر 1D استفاده شده مربوط به 17/5/86 بوده که هم زمان تعداد 51 داده از تراکم گیاهی در چهار مزرعه (شامل A،B،C،D) به صورت سیستماتیک تصادفی برای برقراری رابطه رگرسیون و بررسی صحت مدل ها برداشت شد. مزرعه A به علت تاریخ کشت زودتر دارای پوشش بالاتری نسبت به سایر مزارع بود، لذا در مرحله اول تمام مزارع بدون مزرعه A و در مرحله بعد تمام مزارع مورد بررسی قرار گرفت. تصویر دوم از ماهوارهی P6 بوده که در تاریخ 13/7/1386 تهیه شد. همزمان تعداد 46 داده برای بررسی رابطه بین تراکم و داده های ماهواره ای و صحت مدل ها برداشت شد. عملیات مورد نیاز شامل جدا کردن پنجره ای به ابعاد 635× 459 پیکسل از تصویر اصلی، تصحیحات هندسی با صحت کمتر از یک پیکسل، رادیو متریک، ایجاد باندهای مصنوعی و در نهایت استخراج و بررسی روابط آماری بین داده های تراکم گیاهی (زمینی) و تصاویر ماهوارهای انجام گرفت. برای بررسی رابطه بین تراکم گیاهی اندازه گیری شده و داده های ماهواره ای از رگرسیون خطی استفاده گردید. برای تصویر 1D در مرحله اول (مزارع B، C، D) بالاترین ضریب همبستگی(74/.= R2) مربوط به شاخص های IPVI وNDVI؛ و در مرحله دوم (تمام مزارع) بالاترین همبستگی (43/0= R2) مربوط به شاخص های IPVI، NDVIو NRR بدست آمد. در بررسی تصویر P6بالاترین همبستگی مربوط به باند قرمز با 28/0= R2 بود. برای بررسی صحت مدل ها از روشRMS استفاده گردید. به طور کلی نتایج نشان داد که تصاویر ماهواره ی IRS سنجنده LISS-III در شرایطی که پوشش سطح زمین توسط بوته کامل نشده باشد توانایی تخمین تراکم گیاهی چغندرقند را دارد، ضریب همبستگی 74/. مرحله اول (مزارع B، C، D) که بالاترین ضریب همبستگی در بین مراحل مختلف می باشد تائید کننده این موضوع است. اما این امر مستلزم دقت در زمان تصویر برداری می باشد، به طوری که اختلاف زمانی بیش از 10 روز از زمان مناسب میتواند باعث کم شدن توانایی در تخمین گیاهی بوسیله تصاویر ماهواره ای گردد. با تشخیص تغییراتی مثل تراکم گیاهی در مزرعه می توان مدیریت بهتری در نهادها و سایر عوامل اعمال نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1244657 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!