بهره گیری از نرم افزار تعیین هویت ژنتیکی NoorGIS به منظور شناسایی شهدای حوادث نظامی

پیام:
چکیده:
اهداف
نظر به اجرای بانک داده های ژنتیکی در حجم انبوهی از جمعیت یک جامعه، محققین حوزه ژنتیک را در تجزیه و تحلیل داده های ژنتیکی با مشکل جدی روبرو می سازد. تنوع در شاخص های مولکولی نظیر STRs، mtDNAs،SNPs و Y-Chromosome با اهداف متفاوت از جمله، تعیین هویت ژنتیکی بهره برداری می شود. در کشور ما با توجه به حوادث قهری و طبیعی و همچنین جنگ تحمیلی، استفاده از این فناوری را مورد توجه قرار داده و حسب نیاز، طراحی بانک داده مطلوب با قابلیت تجزیه و تحلیل داده های ژنتیکی صورت گرفته است.
روش ها
پس از دستیابی به اطلاعات ژنتیکی افراد، نرم افزاری به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات ژنتیکی و نیز به عنوان یک پایگاه داده ژنتیکی شامل ویژگی های خاص بومی با قابلیت جستجو داده های فردی و ژنتیکی طراحی گردید. این نرم افزار،NoorGIS نام گذاری شد.
یافته ها
با استفاده از نرم افزار NoorGIS، امکان مطالعه و مقایسه ارتباط ژنتیکی بین افراد در یک جمعیت، جستجوی اطلاعات ژنتیکی، فرآیند دستیابی به تشابه بین اطلاعات ژنتیکی و همچنین قابلیت نرم افزار در دستیابی به نتایج مطلوب با استفاده از اطلاعات ژنتیکی فراهم گردید. به کارگیری این نرم افزار در مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی با موفقیت صورت گرفت و منجر به شناسایی ژنتیکی شهدای گمنام از جنگ تحمیلی ایران و عراق و حوادث نظامی گردید.
نتیجه گیری
با استفاده از این نرم افزار جامع، می توان داده های فردی و ژنتیکی را به منظور تعیین هویت، ذخیره سازی و به کارگیری نمود. همچنین نتایج حاصل از نظر علمی و حقوقی مورد تایید است.
زبان:
فارسی
صفحات:
267 تا 271
لینک کوتاه:
magiran.com/p1244681 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!