بررسی شیوع ناتوانی و عوامل خطر آن در سالمندان شهر اصفهان در سال 1390

پیام:
چکیده:
چکیده
هدف
با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در کشور این مطالعه با هدف تعییین میزان ناتوانی سالمندان و عوامل مرتبط با آن جهت برنامه ریزی برای پیشگیری از ناتوانی و کاهش عوارض آن در افراد سالمند در نظر گرفته شد.
روش بررسی
این پژوهش به روش مقطعی، توصیفی تحلیلی بر روی 300 نفر از سالمندان 60 سال و بالاتر شهر اصفهان به روش نمونه گیری خوشه ایدر 8 منطقه از مناطق 14 گانه شهر انجام شد. روش گرد آوری داده ها از طریق مراجعه به درب منازل افراد سالمند و مصاحبه با آنان بوده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش بود که بخش اول در مورد مشخصات دموگرافیکی، اقتصادی اجتماعی، ابتلا به بیماری ها ونیازهای سالمندان مورد مطالعه و بخش دوم پرسشنامه استاندارد WHODASI از منابع سازمان بهداشت جهانی بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سنی کل افراد مورد مطالعه 4/71 سال، میانه و نمای سن 70 سال بود. در میان سالمندان مورد مطالعه 7/15% از سالمندان بدون ناتوانی بودند و اکثر آنها ازسطح کمی از ناتوانی (3/33%) برخوردار بودند و بالاترین میزان بدون ناتوانی بدون در نظر گرفتن افراد شاغل مربوط به حیطه سازش و زندگی با مردم (3/63%) بود. این در حالی است که بالاترین میزان ناتوانی خیلی شدید در حیطه تحرک و جابجایی (7/32%) و پس آن در حیطه وظایف روزمره (3/25%) دیده شد. با افزایش سن نمره ناتوانی زیاد (r=0.4) و با زیاد شدن درآمد نمره ناتوانی کاهش (r=-0.3) معنی دار نشان داد. همچنین زنان، بیوه ها، کسانی که با سایر افراد غیر از خانواده زندگی می کردند، بی سوادان و کارگران به طور معنی داری از ناتوانی بیشتری برخوردار بودند. از نظر عوامل اختلالات و بیماری ها، شدت ناتوانی در بیماری های اسکلتی عضلانی، بی اختیاری ادرار و مدفوع، اختلال تکلم، سکته مغزی، عدم تعادل، آلزایمر، پارکینسون و اختلالات شناختی و حافظه بیشتر بود. به طوری که میانگین نمره ناتوانی(از 100) تقریبا در مبتلایان به بیماری های عضلانی اسکلتی 7/2 برابر، آلزایمر 6/2 برابر، پارکینسون 7/2 برابر، بی اختیاری ادرار و مدفوع - اختلال تکلم - سکته مغزی- اختلال شناخت و حافظه ونیز عدم تعادل دو برابر بود.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه سن از عوامل موثر بر ناتوانی بود لذا لازم است تدابیری برای به تعویق انداختن ناتوانی در سنین بالاتر و نیز ارایه خدمات توانبخشی جهت حفظ استقلال و بهبود عملکرد افراد سالمند خصوصا زنان سالمند صورت گیرد. بر اساس نتایج این مطالعه به نظر می رسد عمده ترین بیماری هایی که در سالمندان ایجاد ناتوانی میکنند، اختلالات عضلانی اسکلتی و افسردگی هستند که در این راستا لازم است تا امکانات تشخیص زودرس، درمان و خدمات بازتوانی برای سالمندان فراهم شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1245721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!