همبستگی عزت نفس با موفقیت تحصیلی در دانشجویان

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه ازمهم ترین مشکلات نظام آموزشی، گسترش پدیده افت تحصیلی است. لذا شناخت عواملی که منجر به پیشرفت تحصیلی و مانع از افت می گردد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. عزت نفس از جمله عواملی است که مورد پژوهش بسیاری قرار گرفته است. بسیاری از مطالعات بیانگر ارتباط مستقیم بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی است لیکن بعضی از صاحب نظران رابطه مستقیم این دو را مورد تردید قرار داده اند.
هدف
این پژوهش با هدف تعیین همبستگی عزت نفس با موفقیت تحصیلی در دانشجویان انجام شده است.
روش کار
این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی– تحلیلی می باشد. جامعه آماری عبارتند از 238 دانشجو از بین کلیه دانشجویان درمقطع کارشناسی در دانشکده پرستاری و مامایی پیراپزشکی شرق گیلان که حداقل دو ترم تحصیلی را بصورت متوالی در این دانشکده گذرانده بودند. ملاک موفقیت تحصیلی، میانگین معدل دو ترم گذشته دانشجو و نداشتن سابقه مشروطی بود. گرد آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه ویژگی های فردی- آموزشی افراد و آزمون 58 سوالی عزت نفس کوپراسمیت انجام شد. داده ها با استفاده ازروش های آماری توصیفی و استنباطی نظیر آنالیز واریانس یک طرفه وآزمون های ناپارامتریک (اسپیرمن، من ویتنی یو، توکی و کروسکال والیس) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
نتایج
اکثریت افراد (7/85%) دارای موفقیت تحصیلی و از عزت نفس بالای 8/92 درصد برخودار بودند. میانگین و انحراف معیارمعدل افراد با عزت نفس پایین 7/1±16/16 و درافراد با عزت نفس بالا 2/1±51/16 بود. براساس آزمون اسپیرمن همبستگی معنادار آماری بین عزت نفس با موفقیت تحصیلی دانشجویان مشاهده نگردید. متغیر پیش بینی کننده موفقیت تحصیلی، رضایت از محیط رشد و تربیت خانوادگی افراد بود (030/0=P، 94/1OR=).
نتیجه گیری
گرچه افراد با عزت نفس بالا از میانگین معدل بالاتری برخوردار بودند اما این رابطه معنادار نبود. لذا با توجه به تفاوت های فرهنگی و تغییرات سریع عوامل در طول زمان نمی توان بعنوان یک قانون عمومی وکلی، علل خاصی را برای همه جوامع مطرح نمود ولی وجود رابطه مثبت بالا بین موفقیت تحصیلی و رضایت دانشجویان از محیط رشد و تربیت خانوادگی آنان در این مطالعه شاید بتواند نشانگر خوبی برای اساتید مشاور دانشجویان باشد تا در مواقع بروز مشکلات از جمله افت تحصیلی به عامل خانوادگی توجه نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1246692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!