خصوصیات فنوتیپی و الگوی بیان ژنهای GST1 و FRY1 در گیاهان موتانت سبز آرابیدوپسیس تحت تنش سرما

پیام:
چکیده:
سرما یکی از تنش های غیرزیستی و محدود کننده ی رشد گیاهان می باشد. گیاهان برای سازگاری به سرما از فرایند های پیچیده فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی استفاده می کنند. شناسایی این مکانیسم ها جهت دست یابی به ارقام سازگار با سرما ضروری می باشد. در این تحقیق خصوصیات فنوتیپی و فیزیولوژیکی و الگوی بیان ژن های FRY1 و GST1 در گیاهچه های موتانت سبز با گیاهچه های وحشی در شرایط تنش سرما مقایسه شد. گیاهچه ها به مدت 17 روز با شرایط طول روز 16 ساعت روشنایی و دمای oC 23 رشد یافته و سپس تا رسیدن به رشد نهایی و بذر دهی در شرایط طول روز 16 ساعت و دمای oC 4 نگهداری شده و از نظر صفات طول ساقه اصلی، وزن تر شاخساره، وزن تر ریشه و طول دوره رشدی ارزیابی شدند. داده های بدست آمده در قالب طرح آزمایشی مناسب و با نرم افزار SAS تجزیه شد. نتایج بیانگر افزایش طول دوره رشد و کاهش عملکرد و افزایش حساسیت به سرما در گیاهچه های جهش یافته نسبت به گیاهچه های وحشی Ler-0 بود. ژن (FRY1) FIERY1 از جمله ژن هایی است که نقش مهمی در فرایند تنطیم واکنش گیاهان تحت تنش سرما و تنظیم واکنش گیاهان برعلیه تنش های محیطی ایفا می کند. GST1 یک ژن نشانگر در تنش اکسیداتیو بوده و بیان آن در شرایط تنش اکسیداتیو بالا می رود. جهت اندازه گیری الگوی بیان ژن-های FRY1 و GST1 پس از استخراج RNA و ساخت cDNA، میزان بیان نسبی ژن های فوق با استفاده از روش Real Time RT-PCR اندازه گیری شد. بیان ژن های GST1 وFRY1 در گیاهچه های جهش یافته با کاهش قابل توجهی همراه بود. بنابراین ممکن است کاهش فعالیت سیستم آنتی اکسیدانی در گیاهان موتانت موجب افزایش حساسیت این گیاهان به تنش سرما شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1246879 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!