نقش ارزشهای اخلاقی در آینده پژوهی اسلامی

پیام:
چکیده:
هدف
هدف از این تحقیق، بررسی نقش ارزش های اخلاقی در آینده پژوهی اسلامی بوده است.
روش
روش تحقیق، کتابخانه ای بوده و با استفاده از ابزار فیش تحقیق، مطالب مورد نظر، گردآوری و پس از تجزیه و تحلیل لازم، نتیجه گیری شده و در پایان نیز پیشنهادهایی ارائه شد. یکی از پرسش های مهم مطرح شده در تحقیق، در خصوص رابطه علم با ارزشهای اخلاقی است.
یافته ها
ضرورت ابتنای آینده پژوهی اسلامی بر مبانی دین اسلام بدیهی است. بنابر این، بررسی نقش مبانی دینی برای طراحی و به کارگیری آینده پژوهی اسلامی نیز ضروری خواهد بود. در این بین، نقش اخلاق به دلیل اینکه ثمره و نتیجه نهایی بخشهای عقاید و احکام است، تعیین کننده است؛ زیرا با فرض پذیرش و بهره مندی از اخلاق اسلامی، دو بخش عقاید و احکام از قبل پذیرفته شده محسوب می شوند. ایفای نقش اخلاق در آینده پژوهی اسلامی را می توان در سه حوزه «مبانی»، «اهداف» و «روش ها» مورد بررسی قرار داد.
نتیجه گیری
عرصه های تاثیرگذاری ارزشهای اخلاقی بر آینده پژوهی اسلامی عبارتند از: مبانی، هدف و روش. نقش ارزشهای اخلاقی در عرصه های ذکر شده: اولا، نقش شناختی است. ثانیا، این نقش، عامل مهمی در تدوین برنامه ها، روش ها و تجویزهای آینده پژوهانه است. ثالثا، نظام آینده پژوهی اسلامی مبتنی بر ارزشهای اخلاقی، نظامی جامع خواهد بود و حتی شرایط عدم قطعیت که برای سایر نظریه های رقیب سد بزرگی برای نیل به اهداف آینده است، در این آینده پژوهی کاملا حل شده است؛ الگوی ارائه شده برای آن در این تحقیق، به خوبی این موضوع را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
327
لینک کوتاه:
magiran.com/p1247197 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!