شناسایی عوامل تاثیر گذار در پرورش کارآفرینی سازمانی در سازمان های رسانه ای

پیام:
چکیده:

کارآفرینی رسانه ای حوزه مطالعاتی نوپایی است که از دیدگاه های گوناگونی قابل مطالعه است. یکی از این دیدگاه ها، انجام فعالیت های کارآفرینانه درون سازمان رسانه ای است و به چگونگی پرورش و ارتقای فعالیت های کارآفرینانه درون شرکت های فعال در صنعت رسانه می پردازد. پژوهش حاضر تحت تاثیر این دیدگاه به بررسی عوامل تاثیرگذار در ارتقای کارآفرینی درون سازمان های رسانه ای پرداخته است. مسئله تحقیق حاضر این است که «چه عواملی در پرورش کارآفرینی سازمانی در سازمان های رسانه ای کشور تاثیرگذار هستند؟».
برای یافتن پاسخ، مطالعه موردی روی یک روزنامه مشخص صورت گرفته است. با استفاده از چارچوب مفهومی شامل نه متغیر کنترل، پاداش، آموزش و تحقیق، ارزش های سازمانی، اقدامات کارآفرینانه، نوآوری، خطرپذیری، ساختار و اهداف سازمانی، به ارتباط هر یک از آن ها با متغیر وابسته کارآفرینی سازمانی پرداخته شد. جامعه این پژوهش را همه کارمندان فعال در روزنامه اصفهان زیبا تشکیل دادند و به دلیل در دسترس بودن کل جامعه، نمونه گیری به عمل نیامد. پرسشنامه ای شامل 32 سوال ارائه شد که با استفاده از آزمون های تک نمونه ای و بینومینال، بسته به نوع توزیع نرمال یا غیرنرمال، نسبت به شناسایی تاثیر آن ها با کارآفرینی در سازمان رسانه ای تحلیل به عمل آمد. در نتیجه پژوهش تاثیرگذاری مستقیم متغیرها همه به جز خطرپذیری سازمانی با کارآفرینی سازمانی مورد تایید قرار گرفت، ضمن اینکه سطح کنترل سازمان دارای تاثیر معکوس و در حد قابل توجه ارزیابی شد. پژوهشگران پیشنهاد کردند که مدیران سازمان های رسانه ای با توجه به تاثیر متغیرهای بررسی شده، شرایط مناسب جهت اقدامات کارآفرینانه برای کارکنان ایجاد کنند. همچنین انجام پژوهش های دیگری در سازمان های رسانه ای با متغیرهای متنوع تر پیشنهاد شد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
143
لینک کوتاه:
magiran.com/p1247575 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!