درماتیت انگشتی نابجا در کپسول شاخی انگشت گاوهای شیری: یافته های بالینی و هیستوپاتولوژی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

بیماری درماتیت انگشتی، التهاب سطحی پوست است که در غالب موارد در ناحیه پشتی شکاف بین دو پاشنه انگشت رخ می دهد و باعث بروز لنگش و ضررهای اقتصادی می شود. درماتیت انگشتی آتیپیک (نابجا) شکل جدیدی از یک بیماری قدیمی است که به تازگی در هلند، امریکا و انگلیس گزارش شده است.

هدف

ارزیابی بالینی و هیستوپاتولوژی جراحات کپسول شاخی انگشت که با ضایعات درماتیت انگشتی در دو گله شیری مبتلا به درماتیت انگشتی اندمیک همراه شده است.

روش کار

در این مطالعه، 45 راCس گاو شیری هلشتاین که این بیماری را نشان می دادند، از لحاظ بالینی و هیستوپاتولوژی مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج

نتایج مشاهدات بالینی حاکی از حضور یک نسج گرانوله بزرگ، دردناک، مستعد به خونریزی با بوی بد و از بین رفتن ناحیه ای نسج شاخی بود. ضایعات مرز مشخصی داشتند. در نمای ریزبینی در نمونه های مبتلا به زخم کف، اپیدرمیس کاملا از بین رفته بود. لایه درمیس با سلول های التهابی همچون لکوسیت های چندشکلی اشغال شده بودند. در لایه های عمیق تر، مویرگ های تازه تشکیل در استروما خودنمایی می نمودند. همچنین ترومبوز هیالونی در مویرگ های کوچک خونی قابل توجه بود. در بیماری زخم دیواره سم، تزاید اپیدرمیس، دو تا سه برابر بیشتر از حالت طبیعی بود که با آکانتوزیس شدید و تکوین رته ریج (فرورفتگی های اپیدرم در درم) و مدارکی دال بر تغییرات هیدروپیک در آکانتوسیت ها همراه شده بود. استراتوم کورنئوم هیپرپلاستیک بود. پرخونی شدید، واکنش های التهابی که با ارتشاح نوتروفیل و سلول های چند هسته ای همراه بود، در درمیس مشاهده شد.
نتیجه گیری نهایی: بر پایه نتایج حاصله به نظر می رسد که عامل میکروبی درماتیت انگشتی پس از جراحات نسج شاخی خود را به کوریوم رسانده و باعث ابتلای آن نواحی و اختلال در تکوین نسج شاخی شده است. به نظر می رسد شکل نوظهور اخیر، ماحصل ترکیب بیماری های متابولیک و عفونی باشد که به یک شکل جدید متظاهر شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1251722 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!