تکوین تخمک و مگاگامتوفیت در Adonis flammea Jacqu.: گزارش سقط تخمک و رویان

پیام:
چکیده:
هدف
با توجه به اینکه مطالعات کاربردی و مولکولی در Ranunculaceae در حال افزایش است، بررسی و درک تکوین گل در این تیره ضروری است. در این پژوهش مراحل و چگونگی تکوین تخمک در گیاه Adonis flammea بررسی شد.
مواد و روش ها
گل های جوان و غنچه ها در مراحل مختلف برداشت، در FAA 70 تثبیت و در الکل 70 درصد نگهداری شدند. نمونه ها پس از آب گیری و قالب گیری در پارافین، با میکروتوم برش گیری شدند. رنگ آمیزی با PAS و هماتوکسیلین انجام گرفت. لام های تهیه شده از مراحل مختلف تکوینی با دقت با استفاده از میکروسکوپ نوری بررسی و عکسبرداری شدند.
نتایج
نتایج نشان داد تخمک ها در A. flammea از نوع واژگون، دو پوششی و پرخورش است. مجرای سفت با پوسته درونی تشکیل می شود. مگاسپروسیت پس از تقسیم میوز تترادهای با هر دو نوع آرایش خطی و غیرخطی را ایجاد می کند. تکوین کیسه رویانی از تیپ پلی گونوم پیروی می کند. سلول های آنتی پد پایا هستند که در مرحله اندوسپرم سلولی تحلیل می روند. ارتباطات سیتوپلاسمی سلول های کیسه رویانی، تحلیل برخی از تخمک ها و به دنبال آن سقط تخمک و رویان در برخی از موارد مشاهده شدند.
نتیجه گیری
الگوهای تکوین تخمک و کیسه رویانی از نهاندانگان و تیپ پلی گونوم تبعیت می کنند. ولی پایایی آنتی پدها، تشکیل کلاهک خورشی، ارتباطات سیتوپلاسمی بین سلول های کیسه رویانی و عدم موفقیت در لقاح و سقط رویان در برخی از تخمک ها از ویژگی های گونه مورد مطالعه است که علت آن می تواند عوامل محیطی یا ژنتیکی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
397 تا 405
لینک کوتاه:
magiran.com/p1252118 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!