بررسی رابطه بین معنویت سازمانی و شادکامی کارکنان: یک مطالعه موردی در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی گلستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
ضرورت داشتن کارکنانی بانشاط در سازمان ها از گذشته مورد توجه بوده، زیرا کارکنان شاداب در سازمان انگیزه بیشتری در انجام وظایف خود دارند. این مطالعه با هدف بررسی رابطه میان معنویت سازمانی و شادکامی انجام شده است.
مواد و روش ها
روش انجام این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد.جامعه مورد بررسی پرسنل ستاد فرماندهی نیروی انتظامی گلستان بودند که از بین آن ها 152نفر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه سنجش معنویت سازمانی و پرسشنامه سنجش شادکامی فوردایس استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرم افزارSpss16 و با آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام صورت گرفت.
یافته ها
نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که تمام ابعاد معنویت سازمانی در سطح 99 درصد ارتباط مثبتی با متغیر شادکامی دارند. یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان می دهد که بعد احساس تعلق در سازمان به میزان 31/7 درصد پیش بینی کننده متغیر شادکامی در سازمان است.
نتیجه گیری
نتایج حاکی از آن می باشد که ابعاد معنویت سازمانی بر حسب شدت و قوت خود می توانند منجر به ایجاد احساس شادکامی در کارکنان شوند. لذا برای داشتن کارکنانی شاد و با نشاط در سازمان پیشنهاد می شود که برای بهبود معنویت در محیط کار در سطح فردی و سازمانی تلاش بیشتری صورت گیرد که این امر می تواند با عنایت به مولفه های معنویت سازمانی میسر شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p1252230 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!