بازنمایی زن در برنامه های گروه خانواده رادیو ایران بر مبنای تحلیل گفتمان انتقادی

پیام:
چکیده:
رادیو با توجه به سهولت استفاده از آن و علی رغم تنوع و جذابیت سایر رسانه ها، هنوز یکی از مهم ترین وسایل ارتباط جمعی جایگاه خود را حفظ کرده است. با توجه به این که رادیو، رسانه ای شنیداری است، انتقال معانی و مطالب به شنوندگان، عمدتا از طریق متن برنامه صورت می گیرد. آنچه در واقع کلید معنی دادن به صداها، موسیقی و سکوت در رادیوست، همان متن است و ابزاری هم که متن با آن نشان داده می شود، در نهایت شفاهی و لفظی است. لذا زبان برنامه های رادیویی اهمیت بسزایی دارد. اما موضوعاتی که در رادیو به آن ها پرداخته می شود، بسیار گسترده اند. یکی از موضوعاتی که با توجه به اهمیت آن، اکثر شبکه ها با آن درگیر هستند موضوعات زنان و خانواده است. با توجه به این که زنان نیمی از جامعه ی ایران را تشکیل می دهند و هم در خانواده و هم در جامعه، نقش بسزایی ایفا می کنند، لذا در این تحقیق «ساختار زبانی برنامه های رادیویی با موضوع زن و خانواده» بررسی می شود.
برای بررسی این موضوع برنامه های رادیویی شبکه رادیویی ایران (سراسری) به دلیل گستردگی و عمومیت این شبکه و همچنین به دلیل وجود گروه خانواده در این شبکه، انتخاب شده و اختصاصا برنامه های گروه خانواده این شبکه تحلیل شده است. هدف این مقاله تعیین نحوه بازنمایی زنان در برنامه های رادیویی گروه خانواده رادیو ایران است؛ در واقع تحقیق بر این سوالات بنا نهاده شده است که: آیا در برنامه های این گروه به زنان و مسائل آنان پرداخته می شود؟ در صورتی که پرداخته می شود، تصویر مثبتی ارائه شده و یا خیر؟ از آن جا که ون لیوون و غیاثیان از طریق مولفه های جامعه شناختی- معنایی چگونگی بازنمایی کنشگرها را بررسی می کنند، لذا برای دستیابی به اهداف تحقیق، از چارچوب نظری ون لیون و بسط آن که پژوهش غیاثیان است، استفاده می شود. روش این تحقیق تحلیل گفتمان انتقادی است و به طور هدفمند برنامه های گروه خانواده رادیو ایران با موضوعات «اشتغال زنان خارج از منزل»، «مطالبات زنان از منظر حقوقدانان» و«طرح حجاب و عفاف» انتخاب و بررسی شده است. نتایج حاکی از حضور کم رنگ زنان یا حذف آن ها در گفتمان های موثر برنامه ها بوده و در صورتی نقش فعال داشته اند که هویتشان در کنار مردان مطرح بوده است و این نوع حضور فعال موجب نگرشی با ارزش دهی منفی به آن ها بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
121
لینک کوتاه:
magiran.com/p1253680 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!