ترسیم نقشه علم ماساژ درمانی طی سال های 2008-2013 در پایگاه اسکاپوس

پیام:
چکیده:
هدف
ماساژ درمانی به عنوان یکی از حوزه های سلامت، با وجود محبوبیت و پژوهش های علمی بسیار در سراسر دنیا، از جمله موضوع هایی است که در علم سنجی کمتر به آن پرداخته شده است. از این رو این پژوهش قصد دارد تا با رصد و طراحی نقشه علم ماساژدرمانی، اطلاعاتی از موضوع های اصلی و داغ این حوزه در اختیار کاربران و سیاستگذاران قرار دهد. این ابزار شناخت حوزه ماساژ درمانی را تسهیل می بخشد.
روش
در این پژوهش از تحلیل هم آیندی واژگان (Co word Analysis) به عنوان یکی از روش های تحلیل محتوا برای ترسیم نقشه علم ماساژ درمانی استفاده شده است. تمام مقالات حوزه ماساژ درمانی طی سال های 2008-2013 از پایگاه اسکاپوس استخراج شدند. اصطلاحات و ماتریسی از نقشه علم ماساژ درمانی با استفاده از نرم افزار Wordstat طراحی شد. در نهایت با بارگذاری ماتریس هم آیندی اصطلاحات در نرم افزار Vosviewer نقشه علم ماساژ درمانی ترسیم شد.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان می دهد که نقشه علم ماساژ درمانی طی سال های 2008-2013، متشکل از 11 موضوع اصلی است که عبارت انداز: 1. موضوع های عام و مهم (مثل طب مکمل و جایگزین، طب سنتی، سرطان، افسردگی و اضطراب، موزیک درمانی، رژیم های غذایی و...) 2. قلب و عروق 3. داروها و عصاره های گیاهی 4. جسم، عضله ها، بافت ها و مفاصل 5. نوزادان، کودکان و زنان باردار 6. پوست، چشم و دهان 7. پروستات 8. گوارش 9. صورت و اعصاب 10. لگن 11. لنف است. همچنین برای شناسایی موضوع های داغ ماساژ درمانی، علاوه بر بسامد و وزن اصطلاحات از چگالی آنها به عنوان ملاکی برای با اهمیت بودن موضوعات استفاده شده است.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این پژوهش تحلیل هم آیندی واژگان می تواند از وضعیت جاری، موضوع های پژوهشی، اصطلاحات مهم و رابطه بین اصطلاحات، تحلیل های واضح و قابل قبولی را ارائه دهد. به عنوان رابطی بین داده های پایگاه و کاربران مورد استفاده قرار گیرد. از طریق چنین نقشه هایی کاربران و سیاستگذارن بهتر می توانند از وضعیت پژوهشی و موضوعی یک رشته آگاهی یابند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
333
لینک کوتاه:
magiran.com/p1254367 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!