تغذیه دردوران بارداری:از طب سنتی ایران تا پزشکی رایج

پیام:
چکیده:
تغذیه مطلوب یکی از مهمترین فاکتورها در یک بارداری سالم محسوب می شود؛ که با سلامت مادران، میزان بروز شکایات مربوط به دوران بارداری، رشد ونمو جنین و خطرات حین زایمان ارتباط مستقیم دارد. در طی دهه های اخیر استفاده از طب جایگزین و مکمل افزایش قابل توجهی داشته است. در این بین استفاده از گیاهان دارویی به دلیل مشکلات و عوارض مصرف داروهای شیمیایی در حال افزایش است. مصرف خودسرانه و عدم توجه به عوارض این گیاهان دارویی، سلامت مادر و جنین را به خطر خواهد انداخت. اصول تغذیه ای مربوط به دوران بارداری در منابع طب رایج بر مبنای میزان کیلو کالری، ماکرونوترینت ها و میکرونوترینت های دریافتی است. عوارض عدم دریافت کافی هر کدام از این موارد به تفصیل بیان شده است اما در مورد مکمل های گیاهی به طور خیلی مختصر بحث شده است که بیانگر محدود بودن تحقیقات در این زمینه است. در منابع طب سنتی در فصلی با عنوان تدبیر حبالی به تفصیل به وضعیت تغذیه ای و بایدها و نبایدهای آن در دوران بارداری پرداخته شده است. زنان در دوران بارداری باید از گروه های غذایی با ویژگی های صالح الکیموس، لطیف و معتدل استفاده کنند. در کنار گروه های غذایی اصلی استفاده صحیح از مکمل های گیاهی نیز بسیار حائز اهمیت است. چرا که علی رغم کاربردهای مفید و موثر هر یک، استفاده ی نابجا از آنها عوارض شدیدی را به دنبال خواهد داشت. آگاهی دادن به زنان باردار در مورد این اصول و بایدها و نبایدها، تضمین کننده ی سلامت مادر و کودک و بهبود وضعیت سلامت عمومی جامعه خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
343
لینک کوتاه:
magiran.com/p1254369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!