بررسی و تشخیص ویروس هرپس سیمپلکس دربیماران مشکوک به آنسفالیت، زخم قرنیه و عفونت های پوستی با روش Real-Time PCR

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

خانواده ویروسی هرپس از لحاظ بالینی طیف وسیعی از بیماری ها را ایجاد می کند. از عفونت های معمول HSV، عفونت پوستی و موکوسی است که می تواند بر روی صورت، دهان و ناحیه ژنیتال اثر گذار باشد. همچنین این ویروس بر روی چشم و دستگاه عصبی مرکزی (CNS) ایجاد عفونت می کند. هدف از این مطالعه ارزیابی وجود یا عدم وجود عفونت هرپس سیمپلکس در افراد مبتلا به عوارض یاد شده به کمک روش Real-Time PCR Taqman می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه بیش از هزار بیمار مشکوک به عفونت HSV به مرکز تحقیقات میکروب شناسی بالینی استاد البرزی (PACMRC) ارجاع داده شدند. استخراج DNA بر روی نمونه ها براساس دستور العمل کیت انجام شد و برای همه نمونه ها تست Real-Time PCR با استفاده از کیتPrimer Design TMgenesig انجام شد.

نتایج

در عفونت های مورد بررسی نتایج بدست آمده بدین صورت بود که 44 نمونه هرپس سیمپلکس آنسفالیت، 118مورد نمونه HSK مثبت، 23 موردHSV مثبت در بیماران دچار نقص سیستم ایمنی مشکوک به عفونت هرپس سیمپلکس، 13 نفر (6/5%) از بیماران دارای علائم پوستی مشکوک به عفونت هرپس سیمپلکس مثبت و در نهایت 65 مورد از آزمایشات مربوط به بیمار مشکوک به هرپس دهانی مثبت بدست آمدند.

نتیجه گیری

امروزه، Real – Time TaqMan PCR یک روش تشخیصی ارزشمند در تشخیص ژنوم HSVاست. این روش قابل اعتماد، بسیار حساس و اختصاصی می باشد. همچنین بار ویروسی بدست آمده توسط این روش در یک فرد می تواند به عنوان بهترین مارکر در دنبال کردن اثر درمانی بکار رود.

زبان:
فارسی
صفحات:
300 تا 304
لینک کوتاه:
magiran.com/p1254377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!