اعتبار، روایی و ساختار عاملی ترجمه فارسی پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی (GHQ-28) از 4 خرد مقیاس تشکیل می گردد. علی رغم تعدد پژوهش هایی که حساسیت، ویژگی و اعتبار این پرسشنامه را در ایران بررسی کرده اند، پژوهش های اندکی ساختار عاملی آن را مورد بررسی قرار داده اند. این درحالی است که بررسی این موضوع که آیا نسخه های ترجمه شده ی این پرسشنامه در ایران، باز هم همان 4 عامل ادعا شده در متون خارجی را می سنجند؟ حایز اهمیت است. این مطالعه با هدف بررسی اعتبار، روایی و ساختار عاملی نسخه ی فارسی پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی انجام شد.
مواد و روش ها
در این تحقیق از روش مطالعه ی پیمایشی استفاده شد. نمونه ای متشکل از 415 نفر از کارکنان بیمارستان های کرمان به روش در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه ها را تکمیل نمودند.
نتایج
یافته ها نشان داد پرسشنامه سلامت عمومی همسانی درونی مناسبی برای سنجش سلامت عمومی در نمونه بررسی شده داشت. همچنین تحلیل عاملی با روش مولفه های اصلی، 4 عامل در پاسخ های شرکت کنندگان شناسایی نمود و این چهار عامل 60% از واریانس کلی را تبیین کردند.
نتیجه گیری
از شواهد این پژوهش می توان چنین نتیجه گرفت که تحلیل عاملی اکتشافی چهار عامل را در پاسخ های شرکت کنندگان شناسایی می کند و این پرسشنامه از همسانی درونی مناسب و روایی کافی برای سنجش میزان سلامت عمومی در این نمونه برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
336 تا 342
لینک کوتاه:
magiran.com/p1254402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!