تخمین عمق حداکثر آب شستگی در پایین دست آب پایه تثبیت بستر با استفاده از روش ماشین های بردار پشتیبان

پیام:
چکیده:
برای تثبیت بستر رودخانه های ناپایدار به ویژه در بازه های کوهستانی از سازه های کنترل شیب یا تثبیت بستر مانند شیب شکن، آب پایه، سدهای کوچک و... استفاده می شود. برای طراحی صحیح و مطمئن سازه های کنترل فرسایش در رودخانه ها، محاسبه عمق حداکثر آب شستگی در پایین دست این سازه ها از اهمیت خاصی برخوردار است. به همین دلیل پژوهش گران همواره در تلاش بوده اند تا روابط ساده ای به فرم رگرسیون غیرخطی و با دقت قابل قبولی را به این منظور ارائه نمایند. معمولا دقت روابط رگرسیونی محدود بوده و فقط در شرایط آزمایش خاص خود دارای اعتبار هستند. دراین مقاله با استفاده از روش ماشین بردار پشتیبان، عمق حداکثر آب شستگی در پایین دست آب پایه تثبیت بستر محاسبه شده است. برای انجام این کار، 226 داده آزمایشگاهی از پژوهش گران مختلف با شرایط هیدرولیکی و رسوبی متفاوت مورد استفاده قرار گرفته است. مقایسه نتایج محاسبات در مرحله آزمون نشان داد که روش ماشین بردار پشتیبان با ضریب تبیین (R2) برابر 96/0، جذر میانگین مربعات خطا (RMSE) برابر 539/0 و میانگین خطای مطلق (MAE) برابر 4/0 نسبت به روابط رگرسیونی پژوهش گران قبلی، دقت و کارایی مناسب تری دارد. همچنین مشخص شد که از بین 5 پارامتر ورودی بدون بعد a/Hs،، 0S، و، سه پارامتر اول دارای اهمیت بیشتری برای مدل سازی عمق حداکثر آب شستگی در پایین دست آب پایه بوده و بقیه پارامترها قابل حذف می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1255187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!