خاصیت آنتی اکسیدانی تام و تغییرات pH بزاق و پلاک دندانی کودکان 11-6 سال به دنبال مصرف شیرهای طعم دار

پیام:
چکیده:
مقدمه
خاصیت آنتی اکسیدانی کاکائو و دیگر افزودنی های طعم دار و شکر افزوده به شیر در شیرهای طعم دار اسیدوژنیسیتی این شیرها را تحت سوال می برد. این مطالعه به هدف بررسی تغییرات pH پلاک و بزاق و میزان آنتی اکسیدانی شیرهای طعم دار در کودکان انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه تجربی روی 42 نمونه پلاک دندانی و 42 نمونه بزاق کودکان 11-6 سال انجام شد. شیرهایی با طعم های توت فرنگی، کاکائو، عسل، موز و شیر معمولی همه از یک کارخانه و با یک تاریخ تولید بررسی شدند. قبل از مطالعه کودکان تحت پروفیلاکسی قرار گرفتند و سپس جهت تجمع پلاک برای 48 ساعت بهداشت دهانی را رعایت نکردند. در روز سوم کودکان به 7 گروه 6 نفره تقسیم شدند. ابتدا پلاک بالای لثه ای با استفاده از اکسکاوتور شماره 3 که با نیروی یکسان 2 بار بر سطح دندان های مورد نظر کشیده شد و سپس بزاق آنها به روش Spitting جمع آوری شد. هر کودک 10 سی سی شیر طعم دار را 1 دقیقه در دهان قرقره کرد. سپس نمونه های تازه پلاک بعد از 5، 10، 20، 30 دقیقه و نمونه های بزاق فورا، 5، 10، 20، 30 دقیقه جمع آوری شدند و pH آن ها با استفاده از pH متر ((Basic20+, Crisom اندازه گیری شد. جهت بررسی خاصیت آنتی اکسیدانی شیرهای مورد مطالعه از روش FRAP)) Ferric Reducing Ability Of Plasmaاستفاده کردیم. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمونهای آماری آنالیز واریانس و تست تعقیبی توکی و آزمون تی زوج و Anova Reapeted Measures مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت
یافته ها
پس از 30 دقیقه شیر عسل به کمترین مقدار (30/0±74/0) و شیر موز به بیشترین میزان (25/0±38/1) سبب کاهش pH پلاک شدند (5 0/0≥p). در پایان 30 دقیقه تغییرات pH بزاق نسبت به pH اولیه اختلاف معنی داری نداشت. شیر کاکائو دارای بیشترین (1000 میکرو مول/لیتر) و شیر موز دارای کمترین (میکرو مول/لیتر25/706) غلظت آنتی اکسیدانی هستند.
نتیجه گیری
مصرف شیر عسل, شیر کاکائو و شیر قهوه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی بالاتر و کاهش کمتر pH پلاک برای کودکان توصیه می شود.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1255565 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!