تعیین کننده های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و جمعیت شناختی تمایلات فرزندآوری زنان همسردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی همدان (1391)

پیام:
چکیده:
زمینه
تغییرات ارزشی و نگرشی به وجودآمده در جامعه ایران در طول چند دهه گذشته، تاثیر زیادی بر تصمیم ها و کنش های باروری افراد و خانواده ها، به ویژه زنان، گذاشته است. هدف از این مقاله بررسی تمایلات فرزندآوری زنان همسردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان و تعیین کننده های آن است.
روش ها
داده ها از طریق پیمایشی در طول ماه های آبان و آذرماه 1391 گردآوری شد. مطالعه به صورت مقطعی و در میان نمونه ای به حجم 273 زن واجد شرایط بررسی که به صورت تصادفی انتخاب شدند صورت گرفت. تکنیک گردآوری داده ها پرسشنامه ساختار یافته بود.
یافته ها
نتایج نشان داد که 7/70 درصد زنان تمایل ندارند علاوه بر فرزندانی که در زمان بررسی داشته اند فرزند دیگری داشته باشند. در این میان، 55 و 3/84 درصد زنان به ترتیب دارای یک و دو فرزند بودند. بر پایه این بررسی، 4/78 درصد پاسخ گویان، شمار مطلوب فرزند برای خانواده ها را دو فرزند عنوان کرده اند. مهم ترین دلایل ترجیح الگوی دو فرزندی، به ترتیب مشکلات اقتصادی و مشکل خانواده ها در تربیت و آموزش فرزندان است. نتایج تحلیل چندمتغیره نشان داد که احتمال توقف فرزندآوری در میان زنانی بیشتر است که شاغل اند، فرزندان در قید حیات بیشتری دارند، در پایان دوره تولیدمثل به سر می برند، منافع فرزندان را کم تر از هزینه های آن ارزیابی می کنند و گرایش کم تری به ترجیح فرزند پسر بر دختر دارند.
نتیجه گیری
سیاست های جمعیتی در راستای جلوگیری از کاهش بیشتر باروری باید معطوف به اشتغال، خانواده و کیفیت زندگی به ویژه در میان زنان بدون فرزند، دارای یک فرزند و زوج های تازه ازدواج کرده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1256022 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!