الگوی مصرف انواع روغنها و عوامل موثر بر انتخاب آن ها در خانوارهای شهر کرمانشاه (1390)

پیام:
چکیده:
زمینه

دقت در انتخاب مناسب روغن های خوراکی و میزان مصرف آن ها عامل مهمی در ارتقاء سطح سلامت جامعه و کنترل بیماری های مزمن است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان مصرف انواع روغن های خوراکی و عوامل موثر بر انتخاب آن ها در خانوارهای شهر کرمانشاه انجام گرفت.

روش ها

این مطالعه مقطعی سال 1390 در شهر کرمانشاه بر روی 500 خانوار انجام شد. نمونه ها به روش خوشه ایچند مرحله ای از شش منطقه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه ای مشتمل بر انواع روغن های خوراکی مصرفی و به روش مصاحبه حضوری جمع آوری شد. اطلاعات با استفاده از روش های آمار توصیفی و آزمون های رگرسیون و کای دو آنالیز شد.

نتایج

میانگین مصرف روزانه روغن های خوراکی در هر یک از افراد خانوار 8/3±75/69 گرم بود و بیش از نصف این مقدار از روغن جامد (2/2±7/34 گرم در روز) تامین می شد. سهم انرژی از کل روغن ها 4/31 درصد کالری روزانه بود که 6/15 درصد آن از روغن های جامد تامین شده بود. این میزان به طور معنا داری از استاندارد توصیه شده (حداکثر10%) بالاتر می باشد (05/0>P). بهبود وضعیت اقتصادی- اجتماعی با افزایش مصرف روغن مایع ارتباط مستقیم داشت (2/0 r=،001/0>P).

نتیجه گیری

مصرف روغن های جامد و نیز سهم آن ها در رژیم غذایی روزانه هنوز بیش از نصف لیپیدهای مصرفی خانوارها را تشکیل می دهد. با توجه به عوارض ناشی از مصرف روغن های جامد، لزوم کاهش تولید و عرضه این نوع روغن ها و افزایش آگاهی تغذیه ای خانوارها با استفاده از رسانه های گروهی و کلاس های آموزشی پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1256034 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!