ساخت کتابخانه ی آنتی بادی تک دمین شتری بر ضد آنتی ژن های سلولی سرطان سینه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آنتی بادی های زنجیره سنگین شتری Camelied-derived heavy chain) (VHH= یک آنتی بادی شتری بوده و کوچک ترین واحد باند شونده به آنتی ژن است. اندازه کوچک نانوبادی ها بزرگ ترین مزیت آن ها می باشد که سبب دستکاری ژنتیکی راحت آن ها می شود. این مطالعه با هدف ساخت کتابخانه ی آنتی بادی تک دمین از شتر ایمن شده با یک رده سلولی آدنوکارسینومای سینه ی انسان (SKBR3) طراحی و اجرا شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی ابتدا عصاره سلول SKBR3 طی سه نوبت به صورت زیر پوستی به یک شتر تزریق گردید. سپس RNA کامل از طحال شتر استخراج و قطعات VHH به کمک روش RT-PCR ساخته و تکثیر شدند. قطعات VHH در درون فاژمید Pcomb3x قرار گرفتند و به روش الکتروپوریشن قطعات نوترکیب وارد باکتری های DH5α شدند. تنوع کتابخانه ی تهیه شده توسط تکنیک انگشت نگاری آنزیمی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت بیان VHH با روش SDS-PAGE ارزیابی شد.
یافته ها
در این پژوهش کتابخانه آنتی بادی شتری با بیش از 105 کلونی ساخته شد. همچنین انگشت نگاری آنزیمی نشان داد که کتابخانه ی آنتی بادی حاصل دارای تنوع بالایی می باشد. بررسی های اولیه بوسیله SDS-PAGE مشخص کرد که پروتئین VHH با وزن مولکولی 15 کیلو دالتون در باکتری های ترانسفورم شده بیان می شود.
نتیجه گیری
تهیه ی کتابخانه ی آنتی بادی ایمن بر ضد رده سلولی SKBR3، امکان جداسازی آنتی بادی های اختصاصی VHH بر ضد آنتی ژن های مختلف سرطان سینه را فراهم می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1258602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!