بررسی ارتباط درک ذهنی و فیزیولوژیکی سختی کار در کارگران یکی از صنایع فلزی اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
از روش های ارزیابی تناسب کار جسمانی، ذهنی و فیزیولوژیکی است. رایج ترین ابزار به کار برده شده برای ارزیابی خستگی حین کار فیزیکی با علائم ذهنی استفاده از مقیاس بورگ و فیزیولوژیکی مانند ضربان قلب است. این مطالعه با هدف بررسی سختی کار بر اساس ارزیابی ذهنی و فیزیولوژیکی در یکی از صنایع فلزی اصفهان انجام شده است.
روش بررسی
در این مطالعه 200 نفر پرسنل مرد به صورت تصادفی ساده شرکت نموده اند، افراد مورد مطالعه به وسیله ارگومتر و پروتکل آستراند مورد ارزیابی قرار گرفتند.از افراد حین انجام آزمایش خواسته شد تا مقیاس بورگ (شدت تلاش درک شده) را به منظور ارزیابی ذهنی نرخ گذاری و همچنین ضربان قلب آنان به عنوان شاخص فیزیولوژیکی توسط دستگاه ثبت شد.
یافته ها
نتایج ارتباط قوی، بین شدت تلاش درک شده با افزایش بار کاری ارگومتر را نشان داد(91/0= R^2) (0001/0P<). از سویی ارتباط ضربان قلب با افزایش بارکاری معنی دار می باشد(96/0= R^2) (0001/0P<)، آنالیز رگرسیون خطی در ارتباط شدت تلاش درک شده و بار کاری به صورت معادله workload=12/56 -4/45 (RPE) و در ارتباط ضربان قلب و بار کاری به صورت معادله workload=125/89 -0/54(HR) می باشد. به عبارتی بار کاری فیزیکی دارای ارتباط قوی تری با ضربان قلب نسبت به شدت تلاش درک شده را دارد.
نتیجه گیری
با استفاده از معادله رگرسیون توسعه یافته، بار کاری فیزیکی قابل سنجش می باشد تا با اندازه گیری ضربان قلب در حین کار و یا درک ذهنی فرد، تغییرات توانایی فیزیکی نیروی کار پایش شود تا سلامت جسمی و روانی با هم مد نظر قرار گیرد و بر اساس آن پیشگیری های مورد نیاز، معاینات دوره ای، آموزش و غیره صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1258925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!