بررسی اثر منعقدکننده ها در حذف CODوTSS شیرابه زباله کارخانه کمپوست اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
در بسیاری از کشور های جهان شیرابه زباله بدون هیچ تصفیه ای در محیط رها می شودو به دلیل ترکیب متفاوت شیرابه زباله در مکان های مختلف، تاکنون روش یکنواختی برای تصفیه آن ارائه نشده است. عدم کنترل و بی توجهی نسبت به تصفیه و دفع صحیح شیرابه موجب آلودگی محیط می گردد. این تحقیق با هدف بررسی اثرمنعقدکننده ها در حذف COD و TSS شیرابه زباله کارخانه کمپوست اصفهان انجام شد. بدین منظور از مواد منعقدکننده سولفات آهن،کلرور آهن، پلی فریک سولفات، آلوم و پلی آلومینیوم کلراید به همراه دو کمک منعقد کننده تجاری آنیونی و کاتیونی استفاده گردید.
روش بررسی
در این مطالعه که از نوع تجربی- آزمایشگاهی می باشد، نمونه شیرابه از حوضچه جمع آوری و ذخیره شیرابه کارخانه کمپوست اصفهان برداشت شد. در ابتدا خصوصیات شیرابه بر اساس روش استاندارد اندازه گیری گردید. در مراحل بعد با استفاده از روش آزمایش جار اثر تغییرات دوز مواد منعقد کننده (5/0، 1، 5/1، 2، 5/2 و3 گرم بر لیتر) و pH (12، 11، 9-4) در حذف COD و TSS بررسی گردید و نهایتا دوز موثر، pH بهینه و بهترین منعقد کننده مشخص شد.
یافته ها
حداکثر راندمان حذف TSS و COD با استفاده از پلی فریک سولفات بدست آمدکه دردوز g/l 2پلی فریک سولفات در 11 pH=، 49 درصد حذف COD و دردوز g/l 5/2، 51 درصدحذف TSS بدست آمد.کمک منعقد کننده K350CF به همراه منعقد کننده پلی فریک سولفات بیشترین افزایش راندمان حذف COD و TSS راداشته و به ترتیب برابر 53 و 52 درصد می باشد. بیشترین راندمان حذف COD در حضور کمک منعقد کننده LT25 را پلی آلومینیوم کلراید داشته که برابر 49درصد بود.
نتیجه گیری
در حذف COD و TSS موثرترین منعقدکننده پلی فریک سولفات بوده که در pH بازی نتیجه بهتری را نشان می دهد. با توجه به نتایج بدست آمده می توان روش انعقاد وکواگولاسیون را روشی مناسب و ارزان قیمت جهت پیش تصفیه شیرابه حاصل از کارخانه کمپوست اصفهان و آماده سازی آن برای تصفیه بهتر و مناسب تر باروش های دیگر معرفی نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1258963 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!