بررسی شیوع آفلاتوکسین در نمونه های پسته فرآوری شده شهرستان رفسنجان طی سال های90 تا91 و ارتباط آن با زمان برداشت

پیام:
چکیده:
مقدمه

آلودگی میوه پسته به سم آفلاتوکسین ناشی از گونه های قارچ Aspergillus یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی در مصرف این محصول با ارزش غذایی است. یکی از روش های مهم کاهش آفلاتوکسین در توده پسته، غربال یا جداسازی میوه های پسته آلوده است. در این تحقیق پراکندگی آفلاتوکسین در پسته های فرآوری شده یک ترمینال در 3 زمان دهم شهریور، بیست و پنجم شهریور و دهم مهر ماه مورد بررسی قرار گرفت.

روش بررسی

نمونه برداری از پسته های خشک جمع آوری شده از فاز زیرآبی که شامل پسته های نهایی، ریز و با رنگ زرد، و از فاز روآبی چرخ انجام شد. پسته های نهایی و ریز به لکه دار، بدشکل و بدون لکه، و پسته های با رنگ زرد و روآبی به لکه دار، بدشکل و با رنگ زرد تقسیم بندی شدند. آفلاتوکسین در نمونه ها با استفاده از روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) اندازه گیری گردید.

یافته ها

از نظر کلی و با استفاده از آزمون های آماری مورد استفاده (05/0= p) جهت آنالیز داده ها، حاکی از وجود تفاوت در بین انواع پسته های مورد بررسی از نظر غلظت آفلاتوکسین ها می باشد. نتایج نشان داد که وجود پسته های بدشکل و لکه دار در آلودگی یک توده پسته ارائه شده به بازار نقش مهمی دارند و دامنه غلظت آفلاتوکسین 1 B در آنها به ترتیب از 76/0 تا ng/g 6/251 و 46/1 تا ng/g 3/85در سه زمان نمونه برداری متغیر بود. در خصوص پسته های ریز مقدار آفلاتوکسین از 23/1 تا 55/241 ng/g متغیر بود، که بسته به بدشکل بودن و وجود و یا عدم وجود لکه بر روی پوست استخوانی متغیر بود. از طرف دیگر عدم وجود لکه بر روی پوست استخوانی در پسته های ریز نمی تواند دلیلی بر عدم وجود آفلاتوکسین باشد. پسته های زرد رنگ نیز یکی از منابع اصلی آلودگی دریک توده پسته بودند و بیشترین غلظت آفلاتوکسین (ng/g 5214) مربوط به آنها بود. مقایسه زمان های مختلف نمونه برداری نشان داد که بیشترین مقدارآفلاتوکسین با زمان 10 مهر ارتباط دارد. با تاخیر در زمان برداشت، مقدار آفلاتوکسین بین 2 تا 30 برابر در انواع پسته های مورد بررسی افزایش یافت.

نتیجه گیری

نتایج این تحقیق می تواند در جداسازی پسته های آلوده از سالم در مرحله فرآوری و یا پس از آن در یک توده پسته مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
175 تا 189
لینک کوتاه:
magiran.com/p1258980 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!