ارزیابی کلینیکال، هیستولوژیک و هیستومورفومتریک Bone Strip Allograft به همراه غشاء قابل جذب در بازسازی افقی ریج آلوئولار: یک مطالعه مقدماتی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
یکی از گزینه های درمانی جهت درمان موفق ایمپلنت در شرایط عدم وجود حجم کافی از ریج، بازسازی ریج آلوئولار می باشد، که برقراری آن از طریق کاربرد مواد پیوند استخوان امکان پذیر است. از سوی دیگر، CenoBone به عنوان یک بیوایمپلنت استخوانی با منشاء آلوگرافت توسط شرکت همانندساز بافت کیش تولید شده است. تحقیق حاضر با هدف ارزیابی نتایج بالینی، هیستولوژیک و هیستومورفومتریک Bone Strip Allograft (CenoBone) در بازسازی افقی ریج آلوئولار انجام شد.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی نیمه تجربی، 7 ناحیه نیازمند بازسازی افقی و متعاقب آن دریافت ایمپلنت در فک بالا با روش نمونه گیری مستمر و غیرتصادفی انتخاب شدند. جراحی ها صرفا در سمت باکال ریج بی دندانی انجام شد که بدین منظور، پس از دکورتیکه کردن استخوان باکال، ماده پیوندی CenoBone به کمک پیچ تیتانیومی ثابت، با ممبران جذبی CenoMembrane پوشانده و ناحیه بخیه گردید. حین مرحله اول جراحی و 6 ماه بعد در جراحی مرحله دوم جهت جایگذاری ایمپلنت، عرض باکولینگوالی ریج اندازه گیری شد. همچنین با برداشت Core-Biopsy ضخامت ترابکول ها، درصد استخوان سازی، درصد بیوماتریال باقی مانده، درجات التهاب، واکنش جسم خارجی، vitality، نحوه تماس بیوماتریال-استخوان و تعداد عروق خونی بر اساس مشاهدات هیستولوژیک و هیستومورفومتریک از اسلایدهای میکروسکوپی به دست آمد. مقادیر کلینیکال ریج در جراحی های مرحله اول و دوم با آزمون Wilcoxon Signed Ranks تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین عرض کلینیکی در جراحی مرحله اول در فاصله 2 میلی متری از کرست ریج (72/0 ±) 49/2 میلی متر و در مرحله دوم برابر (75/0 ±) 79/4 میلی متر بود. همچنین مقادیر عرض کلینیکی در جراحی مرحله اول در 5 میلی متری کرست ریج معادل (57/0 ±) 6/3 میلی متر و در مرحله دوم (13/1 ±) 3/6 میلی متر برآورد گردید. در هر دو فاصله کاربرد ماده پیوندی CenoBone باعث افزایش معنی دار عرض کلینیکی ریج طی جراحی دوم شده بود (هر دو: 05/0 p<). همچنین التهاب در اکثر نمونه ها (7/85%) از نوع grade 1 بوده، موردی از واکنش جسم خارجی در نمونه ها دیده نشده، استخوان در تمام نمونه ها vital بود. میانگین ضخامت ترابکول ها معادل (74/38 ±)96/87 میکرون، درصد استخوان سازی برابر (42/26% ±)43/58% و درصد بیوماتریال باق مانده نیز برابر (44/2% ±)07/4% بوده است.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه مقدماتی نشانگر آن است که استفاده از ماده پیوندی CenoBone می تواند باعث تحریک استخوان سازی و افزایش قابل توجه عرض کلینیکال در فواصل 2 و 5 میلی متری از کرست ریج برای درمان های ایمپلنت گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1259474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!