بررسی میزان پاسخ ایمنی واکسن هپاتیت B در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد در سال 1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هپاتیت B به عنوان یک بیماری ویروسی با شیوع بالا ست. واکسیناسیون از راه های پیشگیری ابتلای افراد در معرض خطر از جمله دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی است. با توجه به اینکه گاها ایمنی مناسب پس از واکسیناسیون در افراد ایجاد نمی شود بررسی پاسخ ایمنی و تیتر مناسب آن ضروری است.
مواد و روش کار
در یک مطالعه مقطعی از 210 دانشجوی دختر واکسینه شده علیه هپاتیتB ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد در سال 1391 پس از جمع آوری اطلاعات زمینه ای، نمونه گیری خون انجام و تیتر آنتی بادی HBV در آنها با روش الیزا مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج و داده ها با استفاده از آزمون آماری کای دو و نرم افزار SPSS مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
از بین 210 شرکت کننده در طرح 198 نفر بطور کامل 3 مرحله واکسیناسیون را انجام داده بودند. نتایج نشان دهنده 9/91% ایمنی بر علیه هپاتیت در افراد شرکت کننده در مطالعه بود. با توجه به شرط جنسی در انجام مطالعه و آنالیز نتایج ارتباط معنی داری بین دیابت، سابقه ابتلای فامیلی، محل زندگی در شهر و روستا و تاهل با سطح آنتی بادی هپاتیتB وجود نداشت.
نتیجه گیری
سطح ایمنی بر علیه هپاتیت در دانشجویان مورد مطالعه در حد قابل قبولی است. آموزش بهداشت و بررسی پاسخ های ایمنی بر علیه هپاتیت می تواند برای افراد در معرض خطر مانند کادر پزشکی و دانشجویان در عدم بروز و ابتلا به هپاتیت موثر باشد. همچنین واکسیناسیون مجدد جهت افراد با تیتر پایین و کنترل تیتر آنتی بادی آنان ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1057
لینک کوتاه:
magiran.com/p1260071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!