سرواپیدمیولوژی توکسوپلاسموز در زنان باردار مراجعه کننده به آزمایشگاه های مراکز بهداشتی بجنورد در سال 1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توکسوپلاسما گوندی انگل درون سلولی اجباری با انتشار جهانی است که باعث ایجاد بیماری عفونی بین انسان و حیوان می شود. توکسوپلاسموز مادرزادی می تواند در موارد مرگبار بوده و یا عوارض ذهنی و چشمی به دنبال داشته باشد. در این مطالعهسرواپیدمیولوژی توکسوپلاسموز در زنان باردار مراجعه کننده به آزمایشگاهای مراکز بهداشتی بجنورد در سال 1391.
مواد و روش کار
این بررسی یک مطالعه توصیفی مقطعی است که به منظور بررسی سرواپیدمیولوژی توکسوپلاسموز در زنان باردار مراجعه کننده به آزمایشگاهای مراکز بهداشتی بجنورد در سال 1391 صورت گرفت. 211 نفر از زنان بارداری که از مرداد ماه 1391 تا اسفند ماه 1391 جهت کنترل بارداری به مراکز بهداشتی بجنورد مراجعه می کردند در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج و داده ها با استفاده از آزمون آماری کای دو و نرم افزار SPSS مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
از مجموع 211 نفر 65(8/30%) مورد دارای آنتی بادی IgG ضد توکسوپلاسما گوندی بودند. سه (4/1%) نفر از زنان باردار دارای آنتی بادیIgM ضد توکسوپلاسما گوندی بودند. نتایج مطالعه نشان می دهد نگهداری و یا تماس با گربه شانس ابتلا به این عفونت را بیشتر می کند. همچنین هیچ ارتباط معنی داری بین مصرف گوشت خام یا کم پخته، نحوه شستشوی و مصرف سبزیجات نشسته و سطح مثبت آنتی بادی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج سطح آنتی بادی IgG بر علیه این انگل پایین بود. بنابراین قبل از بارداری و در حین آن بررسی ایمنی نسبت به عفونت توکسوپلاسموز و آموزش قبل از بارداری و مراقبت های حین بارداری مهم به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1260081 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!