بررسی بیان چندین ژن سرطانی بیضه ای در چندین رده ی سلولی سرطان پستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
ژن های سرطانی- بیضه ای (Cancer-testis genes) فقط در بافت طبیعی بیضه بیان می شوند؛ اما برخی از آن ها در بعضی از انواع سرطان ها بیان می شوند. این ژن ها می توانند کاندیدای امید بخشی برای درمان سرطان پستان باشند. این پژوهش برای بررسی فراوانی بیان این ژن ها در رده های سلولی سرطان پستان و مقایسه ی بیان آن ها در نمونه های سرطان پستان انجام شد.
روش ها
در این مطالعه ی تحلیلی- توصیفی، پس از تهیه ی سه رده ی سلولی سرطان پستان (7-MCF (Michigan cancer foundation-7)، 20-BT و 231-MDA-MB) و کشت آن ها در محیط های مناسب، استخراج RNA و ساخت cDNA (Complementary DNA) انجام شد و با روش Multiplex RT-PCR (Multiplex real time-polymerase chain reaction)، بیان رونوشت های a1 1-ESO-NY (Cancer/testis antigen 1A)، b1 1-ESO-NY (Cancer/testis antigen 1B)، 3MAGE (3Melanoma-associated antigen)، 2SSX (2Synovial sarcoma، X breakpoint) و 1SCP (1Synaptonemal complex protein) مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
هیچ کدام از رده های سلولی مورد مطالعه، ژن های سرطانی- بیضه ای مورد بررسی را بیان نکردند. در حالی که تمام رده های سلولی مورد بررسی، ژن شاهد داخلی (GAPDH یا Glyceraldehyde-3-phosphate dehydrogenase) را بیان نمودند.
نتیجه گیری
با توجه به نقش این ژن ها در گامتوژنز، می توان بیان این ژن ها را در سلول های سرطانی مبنی بر تمایززدایی دانست. البته تفاوتی که در فراوانی بیان این ژن ها در رده ی سلولی سرطان پستان و نمونه های توموری مشاهده شده است، می تواند به پاساژ های متعددی که برای تهیه ی رده های سلولی انجام می شود، مربوط باشد و همچنین با بررسی تعداد بیشتری از رده های سلولی سرطان پستان برای این ژن ها، می توان به نتایج دقیق تری دست یافت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1260256 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!