تعیین میزان بایوآئروسل های باکتریایی در محیط های بیمارستانی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بایوآئروسل ها، ذراتی هستند که از باکتری، ویروس و عوامل وابسته مشتق شده اند و در یک گستره وسیع از نظر شکل و اندازه قرار دارند که به کمک دستگاه های مختلف نمونه بردار هوا، نمونه برداری می شوند. هدف این مطالعه، تعیین میزان باکتری هوابرد در هوای بیمارستان و تعیین نقاط آلوده برای اقدامات ضدعفونی تیم بهداشت بیمارستان و انتخاب مناسب ترین و کاراترین سیستم تهویه هوا می باشد.
روش بررسی
این تحقیق در بیمارستان آیت... طالقانی تهران در بازه زمانی زمستان 89 و بهار 90 انجام شد. 35 محل بنا بر حساسیت بیشتر آن ها از دیدگاه نقش غلظت بایوآئروسل های باکتریایی در سلامت افراد و بیماران انتخاب گردید تا نشانگر کل محیط بیمارستان باشند. نمونه برداری در 3 مرحله انجام شد و هر نمونه در شرایط یکسان، سه بار تکرار گردید. روش نمونه برداری فعال هوا به کار گرفته شد. همه نتایج بدست آمده با استاندارد EU GMP مقایسه مشخص گردید.
یافته ها
برابر استاندارد EU GMP، 29% از همه نمونه های باکتری گرم مثبت در رده A، 17% در رده B،43% در رده C و 11% در رده D قرار دارند. همچنین 91% از همه نمونه های باکتری گرم منفی در رده A، 9% در رده B،0% در رده C و 0% در رده D قرار دارند. میزان p-value باکتری های گرم مثبت و گرم منفی به ترتیب،001/0 و 074/0 بود و بیانگر این موضوع می باشد که بین داده های بدست آمده از دو نمونه بردار هوا در شرایط عملکرد یکسان در خصوص باکتری های گرم مثبت تفاوت معنی دار وجود داشت و در خصوص باکتری های گرم منفی تفاوت معنی دار وجود نداشت.
نتیجه گیری
آلودگی های باکتریایی موجود در هوای بیمارستان اغلب از نوع گرم مثبت بود. بیشترین میزان آلودگی نشان داده شده مربوط به سرویس های بهداشتی بانوان در بخش های مختلف بوده و داخل بخش ها و اتاق های ایزوله آلودگی میکروبی بالایی مشاهده نگردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
198 تا 204
لینک کوتاه:
magiran.com/p1261457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!