بررسی حقوق حاکم بر روابط بین الملل با تاکید بر دیدگاه امنیتی صدر اسلام

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
علی رغم اظهارات گوناگون پیرامون خاستگاه روابط بین المللی دولت ها، می توان گفت اسلام قواعدی را برای تنظیم قراردادهای بین المللی با امعان نظر به اهداف امنیتی مورد نظر در اینگونه روابط، تاسیس نموده است. هدف این مقاله تشریح و بازشناسی مفاهیم قراردادهای بین المللی به عنوان قانون حاکم بر روابط بین الملل در اسلام با دیدگاه های امنیتی و نشان دادن ژرفای نظر این مکتب به عنوان کاملترین مکتب دینی الهی در تنظیم روابط بین المللی دولت ها و توجه به مسائل پیرامونی تاثیرگذار بر این روابط می باشد.
روش تحقیق: مقاله حاضر اسنادی و از نوع توصیفی تحلیلی میباشد که مطالب آن به طریق کتابخانه ای و فیشبرداری از منابع مرتبط جمعآوری شده است.
یافته ها
بررسی اسناد موجود بیانگر این موضوع است که روابط بین المللی در اسلام در ابتدا به شکل تشکیلات بین القبایلی، اعطای مصونیتهای دیپلماتیک (و ان احد من المشرکین استجارک فاجره حتی یسمع کلام الله ثم ابلغه مامنه) (توبه،6) و ایجاد روابط در قالب قرارداد امنیت در تردد و جواز ورود به بلاد اسلامی (استیمان) و یا صلح با مضمونی سیاسی (نه در امور مالی و اقتصادی) و... بوده است که همگی نشانگر پیشتاز بودن در زمینه ی ایجاد روابط دیپلماتیک همچنین توجه به نکات امنیتی در این روابط می باشد.
نتیجه گیری
توجه به خاستگاه قوائد حاکم بر روابط بین المللی جامعه اسلامی می تواند بیانگر قدمت، دقت و فراست شارع مقدس در تدوین و تنظیم روابط، به ویژه در عرصه بین المللی در اشکال مختلف (از اعطای مصونیت موقت تا ترک مخاصمه) باشد که معیارهای امنیتی بی نظیری را بر آنان حاکم، تا اساسی ترین این اصول (که از برتری دین والای اسلام و مسلمانان حمایت و حفاظت می نماید) مورد تعرض قرار نگرفته و ارزش های اسلامی از دستاندازی بیگانگان مصون بماند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
231
لینک کوتاه:
magiran.com/p1262011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!