ابزارهای سنجش محیط های آموزش علوم پزشکی و حیطه کاربرد آن ه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
محیط های آموزشی با اجزای بی شمار و تعاملات بین هزاران نهاده، فرایند و برون داد، به عنوان بخش جدایی ناپذیر توسعه برنامه های آموزشی همواره مورد توجه بوده اند و برای سنجش این محیط ها ابزارهای متعددی در سراسر دنیا به کار گرفته شده است. به دلیل تفاوت در محیط های آموزش علوم پزشکی، استفاده از ابزارهای متناسب با این محیط های خاص ضروری می باشد و به کارگیری ابزارهای نامناسب منجر به ابهام و سردرگمی در کاربرد ابزار و اشتباه در تفسیر نتایج می گردد. هدف از این مقاله، معرفی ابزارهای سنجش محیط آموزش علوم پزشکی و حیطه کاربرد آن ها بود.
روش کار
با جستجو در پایگاه های اینترنتی، ابزارهای کمی و کیفی استفاده شده جهت ارتقای محیط های آموزش علوم پزشکی شناسایی شدند و پس از مشورت با گروه های بالینی و آموزشی، طرح اولیه شکل گرفت و اساس استنتاج را تشکیل داد.
یافته ها
در مطالعه حاضر 8 ابزار برای اندازه گیری محیط های آموزش پزشکی در مقطع پزشکی عمومی و 11 ابزار در مقطع تخصصی در پنج حیطه شناسایی شدند و دو ابزار متداول در اندازه گیری محیط های آموزش پزشکی معرفی گردید.
نتیجه گیری
آشنایی با ابزارهای اندازه گیری محیط های آموزشی و شناخت کافی جهت به کارگیری صحیح آن ها در سنجش محیط های آموزشی علوم پزشکی یکی از جنبه های کلیدی در مراحل مختلف ارزشیابی، تعدیل، بهبود و توسعه برنامه های آموزشی می باشد
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1263144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!