تعیین گروه فیلوژنی جدایه های مدفوعی باکتری اشریشیا کلی و بررسی مقایسه ای آن بین میزبان های مختلف

پیام:
چکیده:
مطالعات فیلوژنی نشان داده اند که باکتری اشریشیا کلی (E. coli) از چهار گروه اصلی فیلوژنی A)، B1، B2 و (D تشکیل شده است. تعیین گروه های فیلوژنی دارای اهمیت کلینیکی می باشد چنان که گروه A و B1 عموما در ارتباط با سویه های کمنسال بوده در حالی که بیشتر جدایه های بیماریزای روده ای در گروه D طبقه بندی می شوند و گروه B2 مربوط به سویه های بیماریزای خارج روده ای می باشد. تعداد 100 سویه باکتری اشریشیا کلی جدا شده از نمونه های مدفوع سگ، طیور، نشخوارکنندگان (گوسفند، بز و گاو) و انسان تحت مطالعه فیلوژنی بر اساس روش triplex PCR و با استفاده از ترکیب سه مارکر ژنتیکی chuA، yjaA و قطعه TspE4.C2 از DNA قرار گرفت. بیشتر جدایه های جمع آوری شده متعلق به گروه(D (44% و سپس گروه(A (32% و(B2 (24% بودند. بر اساس منشاء نمونه، گروه های D، A و B2 به ترتیب دارای شیوع16.7%، 50% و 33/3% برای جدایه های سگ،52.8 %، 36.1% و 11/1% برای جدایه های طیور،41.2%، 29.4% و 29.4% برای جدایه های نشخوارکنندگان و 60.9%،8.7% و 30.4% برای جدایه های انسان بوده و هیچ کدام از سویه ها در میزبان های مورد مطالعه متعلق به گروه B1 نبوده اند. این مطالعه نشانگر وجود تفاوت مشخص در گروه ها و زیرگروه های فیلوژنی و مارکرهای ژنتیکی باکتری اشریشیا کلی در بین میزبان های مختلف مورد مطالعه می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
13 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1263558 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!