مقایسه ی تعداد نسخه های درج شده ی ژن 10-IP با استفاده از سیستم تک پلاسمیدی و دو پلاسمیدی بر اساس سیستم ترانسپوزونی PiggyBac در ژنوم سلول های Human embryonic kidney

پیام:
چکیده:
مقدمه

یکی از چالش های پیش رو در روش های مرسوم تولید پروتئین نوترکیب که ترانسژن به صورت خطی به سلول میزبان وارد می شود، هتروژنی در تعداد نسخه های ترانسژن در کلون های مختلف به دست آمده است که منجر به بیان ژن در سطوح مختلف می شود. گذشته از کارایی پایین درج خطی در ژنوم میزبان، پدیده ای دیگر به نام Position effect باعث کمتر شدن کارایی بیان ژن می گردد. PiggyBac کلاسی از DNA ترانسپوزونی است که می تواند به صورت مکانیزم Cut and paste در ژنوم سلول میزبان جابه جا شود. برخی خصوصیات منحصر به فرد این ترانسپوزون، آن را به یکی از وکتور های مناسب در مطالعات انتقال ژن تبدیل کرده است. انتقال ترانسژن با حجم بالا و درج در نواحی فعال از نظر رونویسی، از جمله خصوصیات مهم این ترانسپوزون است که می توان از آن در تولید پروتئین نوترکیب با کارایی بالا بهره برد. در این تحقیق، تعداد نسخه های درجی در کلون های به دست آمده از سیستم تک پلاسمیدی و دو پلاسمیدی این سیستم در رده ی سلولی HEK (Human embryonic kidney) مقایسه شده است.

روش ها

تولید سازه های تک پلاسمیدی و دو پلاسمیدی سیستم ترانسپوزاز حاوی ژن 10-IP و ژن مقاومت به آنتی بیوتیک هیگرومایسین با استفاده از روش های کلونینگ مولکولی به انجام رسید. رده ی سلولی HEK پس از تکثیر در پلیت های سلولی جهت انجام ترانسفکشن Seed شدند. سازه ها با استفاده از کیت لیپوفکتامین 2000 ترانسفکت شدند و پس از 48 ساعت مورد تیمار با آنتی بیوتیک هیگرومایسین به مدت دو هفته قرار گرفتند. کلون های به دست آمده پس از استخراج DNA ژنومی با تکنیک Absolute real-time PCR (Absolute real-time polymerase chain reaction) از نظر تعداد نسخه های ژنی درج شده مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

تعداد نسخه های ژنی به دست آمده با استفاده از سیستم تک پلاسمیدی در هر سلول، برابر با 5 نسخه بود؛ در حالی که این عدد در سیستم دو پلاسمیدی برابر با دو نسخه بود.

نتیجه گیری

بررسی نتایج حاصل از تعداد نسخه های درجی در سیتم های تک پلاسمیدی و دو پلاسمیدی نشان داد که سیستم تک پلاسمیدی کارایی بالاتری از لحاظ تعداد نسخه های درجی دارد و می توان با کلون کردن ژن مورد نظر و کاست بیان کننده ی آنزیم ترانسپوزاز در یک پلاسمید واحد، تعداد نسخ بیشتری جهت بیان بیشتر پروتئین نوترکیب به دست آورد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p1263871 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!