گفتمان های مسلط جامعه ی ایرانی در سینمای «اصغر فرهادی»
نویسنده:
چکیده:
مقاله حاضر با طرح این پرسش که «گفتمان های جامعه ایرانی در سینمای اصغر فرهادی کدامند و چگونه بازنمایی شده اند؟» به تحلیل و بررسی دو فیلم از این کارگردان سینمای ایران یعنی «چهارشنبه سوری» (1384-1383) و «جدایی نادر از سیمین» (1389) می پردازد. برای رسیدن به این مقصود، نظریه ی گفتمان ارنستو لاکلا و شانتال موف، به عنوان چارچوب تحلیل انتخاب شده است. نتایج این تحلیل نشان می دهد که فرهادی با نگاهی همدلانه به همه ی سوژه ها می کوشد بدون هر گونه سوگیری، برجسته سازی و حاشیه رانی، تصویری واقع گرایانه از گفتمان های مطرح در جامعه ی ایران امروز را به نمایش بگذارد. در عین حال، تضادها و تخاصمات موجود در میان گفتمان های رایج در جامعه را به تصویر می کشد.
کلیدواژگان:
نظریه ی گفتمان ، هویت ، سوژه ، تخاصم ، هژمونی
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1263904
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!