بررسی تاثیر عصاره آبی- الکلی هسته زیتون(Olive sativa) بر میزان هورمون-های گنادوتروپین و استروئیدهای تخمدانی در موش صحرایی ماده نابالغ

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
اثرات جانبی داروهای باروری محققان را بر آن داشته است تا در زمینه تاثیر داروهای گیاهی بر فرآیند تولید مثل، بررسی های مختلفی را انجام دهند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر عصاره آبی-الکلی هسته زیتون بر میزان هورمون های LH،FSH، استروژن و پروژسترون در جنس ماده بررسی شد.
روش کار: در این مطالعه تجربی40 سرموش صحرایی ماده نابالغ از نژاد ویستار با اختلاف وزن کمتر از ده درصد و سن تقریبی 4-5 هفته در گروه های10 تایی به شرح زیر تقسیم شدند.گروه کنترل: شامل10 سر حیوان که در زمان آزمایش (28روز) ماده خاصی دریافت نکرد.گروه شاهد: شامل10سرحیوان بود که یک میلی لیترآب مقطر به عنوان حلال دارو به مدت28 روز دریافت نمود.گروه های تجربی1و2 شامل1 سر حیوان بود که عصاره هسته زیتون را به میزانmg/kg250و500 به مدت28روز به روش خوراکی دریافت کردند.از تمام حیوانات در پایان دوره آزمایش نمونه های خونی تهیه و میزان هورمون هایLH،FSH،استروژن و پروژسترون به روش RIA اندازه گیری و نتایج حاصله با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه به همراه آزمون تعقیبی توکی ارزیابی شدند (05/0>P).
یافته ها
غلظت سرمی هورمونLH درگروه های تجربی1و2 نسبت به گروه های کنترل و شاهد افزایش معنی داری را نشان داد.همچنین غلظت سرمی هورمونFSH،استروژن و پروژسترون در گروه تجربی 2افزایش معنی داری نسبت به گروه های کنترل و شاهد نشان داد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصله عصاره آبی-الکلی هسته زیتون باعث تشدید فعالیت محورهورمونی هیپوفیز-تخمدان وافزایش میزان هورمون های LH،FSH،استروژن و پروژسترون در موش صحرایی ماده نابالغ می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1266539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!