اثر محیط زندگی غنی شده بر حجم غده فوق کلیه موشهای صحرایی مواجه شده با استرس پیش از تولد

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعات نشان می دهند که استرس پیش از تولد باعث افزایش حجم غده فوق کلیه رتهای نر جوان شده است. هدف از این مطالعه بررسی اثر محیط نگهداری حیوانات در دوره بلوغ بر برگشت پذیری تغییرات ساختمان و عملکرد غده فوق کلیه ناشی از استرس پیش از تولد بود.
مواد و روش ها
رتهای نر دو ماهه ویستار که در معرض استرس محدودیت حرکتی واقع شده بودند در سرتاسر ماه سوم زندگی در قفس با محیط استاندارد یا محیط غنی شده نگهداری شدند. پس از پایان این دوره، سطوح کورتیکوسترون خون قبل و بعد از استرس حاد اندازه گیری شد. همچنین با استفاده از روش استریولوژیک کاوالیری حجم نواحی غده آدرنال آنها محاسبه گردید.
یافته های پژوهش: تحلیل داده ها نشان داد که مقادیر کورتیکوسترون پس از اعمال استرس حاد در رتهای گروه شاهد و گروه استرس که در محیط غنی شده قرار داشته اند تفاوت معنی داری نداشت اما این مقادیر در رتهای گروه استرس نگهداری شده در محیط استاندارد در مقایسه با سایرین بطور معنی داری بالاتر بود. حجم کل و حجم ناحیه فاسیکولاتای قشر غده آدرنال رتهای گروه استرس متعاقب زندگی در محیط غنی شده کاهش یافته در حالی که بر روی این شاخص در حیوانات سایر گروه ها اثری نداشته است.
بحث و نتیجه گیری
این مطالعه تجربی نشان داد که غنی سازی محیط زندگی رتهای نر بالغی که مادرانشان طی هفته آخر بارداری در معرض استرس محدودیت حرکتی بودند باعث طبیعی نمودن پاسخ محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- آدرنال به استرس حاد و کاهش حجم قشر فوق کلیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p1266833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!