ارتباط میان خستگی شغلی و زایمان زودرس در زنان شاغل

پیام:
چکیده:
زمینه
حضور زنان شاغل باردار در محیط اجتناب ناپذیر می باشد. شرایط شغلی زنان باردار در محیط های کاری متفاوت است و سطوح متفاوتی از خستگی های شغلی را ایجاد می کند. زایمان زودرس یکی از مشکلات عمده ای است که متخصصین زنان و زایمان در طی روند پیگیری یک حاملگی با آن مواجه هستند. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر خستگی های شغلی بر روی بروز پدیده زایمان زودرس بود.
مواد و روش ها
در یک مطالعه آینده نگر 287 زن شاغل در کارگاه های صنعتی یک جامعه شهری با حاملگی اول و تک قلو با سن حاملگی 24-22 هفته شرکت کرده اند. از این افراد درخواست شده که تعداد ساعات کاری خود را در هفته اعلام کرده و به سئوالات پرسشنامه استاندارد تعیین کننده منبع خستگی شغلی پاسخ دهند. بر اساس این پرسشنامه، 5 منبع خستگی شغلی بدین صورت تعریف شده است: 1- وضعیت جسمی در هنگام انجام کار، 2- کار با ماشین های صنعتی، 3- فعالیت های جسمی، 4- استرس های روانی و 5- استرس های محیطی. افراد فوق تا زمان زایمان پیگیری شدند و اطلاعات بآزمون های آماری مجذور کای و آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
از میان 5 منبع خستگی شغلی تنها یک منبع با افزایش خطر زایمان زودرس ارتباط مستقیم داشت و آن وضعیت جسمی در هنگام انجام کار بود (019/0=P). بین هیچ کدام از منابع خستگی شغلی و پارگی زودرس پرده های جنینی ارتباط آماری معنی دار به دست نیامد. بین افزایش ساعات کاری با زایمان زودرس و یا پارگی زودرس پرده های جنینی ارتباط آماری معنادار وجود نداشت.
نتیجه گیری
وجود ارتباط بین منابع خستگی شغلی و زایمان زودرس می تواند پیام هشدار دهنده ای برای کارفرماها جهت توجه بیشتر به وضعیت شغلی زنان باردار باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
233 تا 242
لینک کوتاه:
magiran.com/p1267161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!